Automatisch Beleggen in valuta's: 92% winst in 1 jaar

Gemak, Gratis, Flexibel

KLIK HIER voor gratis brochure


Lithium is de nieuwe heilige graal onder de grondstoffen voor batterijen, maar is het talrijk genoeg? Zijn staatshoofden van Bolivia, Chili en China de nieuwe oliesjeiks?

Lithium kansrijk

Lithium is niet een typische brandstof, zoals olie en kolen maar kan worden gebruikt om energie op te wekken in lithium-ion batterijen die tegelijkertijd een schoon alternatief bieden voor de fossiele brandstoffen. Batterijen van Lithium leveren bijna drie keer zoveel energie op dan die van andere metalen.

De lithium accu maakt nogal wat ontwikkelingen door, waardoor steeds meer apparaten mobiel kunnen worden ingezet. Denk aan de miljoenen telefoons en handheld apparaten die lithium-ion batterijen gebruiken tot aan de Pryus, de Chevy Volt of de Tesla elektronische auto die duizenden kleine lithium-ion-batterijen gebruiken.

Natuurlijk zijn de mobiele telefoon, laptop en iPad al ingeburgerd maar de electrische auto nog niet. Voor de auto zal de populariteit afhangen van de capaciteiten van de accu: “is hij snel oplaadbaar, hoe lang kan ik er mee rijden en hoe snel zit ik vanuit stilstand op de 100km/uur?”

Superbatterij

Onderzoekers van het Amerikaanse MIT hebben de Li-ion batterij, aanzienlijk verbeterd. ‘Duurt het nu nog lang om een Li-ion batterij op te laden, in de verbeterde versie is dit nog maar een kwestie van seconden. Dat meldt het vakblad Nature.’ De batterij is bedekt met een speciaal laagje van lithium ijzer fosfaat. Dit laagje laat de lithiumionen die voor de stroom zorgen sneller door de batterij gaan. Toepassingen liggen in het razendsnel opladen van mp3-spelers, mobiele telefoons en elektrische auto’s. De onderzoekers verwachten dat de batterij binnen drie jaar op de markt komt.

Lithium batterij

Lithium batterij

Een lithium-ion-batterij (Li-ion batterij) is klein, vederlicht en levert toch genoeg stroom voor een mobieltje of een I-pod. Helaas duurt het opladen vaak uren. Maar het kan sneller, de truc is om verbruikte lithiumionen sneller terug te sturen naar de goede elektrode, vanwaar ze opnieuw stroom kunnen leveren.

De wachttijd om op te laden duurt zo lang omdat de lithiumionen moeilijk hun weg terug kunnen vinden naar de positieve elektrode. Het speciale laagje van de onderzoekers, dat bestaat uit lithium ijzer fosfaat, werkt als rondweg langs een berg. De lithiumionen racen over de rondweg en vinden heel snel hun plek. In een experiment bouwden de onderzoekers een batterij die binnen twintig seconden helemaal was opgeladen. Zonder het speciale laagje doen vergelijkbare batterijen daar zes minuten over. Andersom werkt het ook: met het laagje kan de batterij in twintig seconden helemaal ontladen.

De onderzoekers voorzien grote maatschappelijke veranderingen dankzij hun uitvinding. Eén voorbeeld is de elektrische auto. Nu kost het een nacht om de accu’s op te laden, de nieuwe lithiumlaag brengt dit terug naar vijf minuten. Ook het snelle ontladen heeft voordelen. Bijvoorbeeld als de elektrische auto net even wat extra kracht nodig heeft bij het optrekken. Maar het mooiste is de snelheid waarmee de batterij op de markt komt. Omdat de lithiumiontechnologie al zolang bestaat, vermoeden de onderzoekers dat het slechts twee tot drie jaar duurt voordat de nieuwe batterij overal te koop is.

Lithium kansrijk?

Lithium auto

Lithium auto

Door de komst van suppersnelle accu’s is dus ook een compleet nieuwe generatie aan toepassingen op komst (PDA’s, Laptops, auto’s, motoren, scooters, lichtbronnen in combinatie met Led, etc. etc.). Net als de internet ontwikkelingen zal ook deze transformatie zijn beloop gaan, maar het gaat gebeuren. Typ in google ‘Hybrid’ in en er gaat een wereld voor u open, bijna elk merk komt met een electrische wagen. Door heel Nederland is de EVBox al vindbaar, in aanloop van deze ontwikkelingen.

Lithium is dus de nieuwe heilige graal onder de grondstoffen voor deze batterijen, maar is het talrijk genoeg? Zijn staatshoofden van Bolivia, Chili en China met ‘s werelds grootste concentraties Lithium, de nieuwe oliesjeiks? China heeft laten weten de grondstoffen uit eigen land voor zichzelf te houden. Kenners in de auto industrie zeggen dat er genoeg voorraad aanwezig is om niet weer tegen een tekort aan te lopen zoals met olie.

Tevens kan Lithium –tezamen met kobalt en koper- uit batterijen worden gerecycled, waarbij moet worden opgemerkt dat kobalt zelfs flink schaarser is dan Lithium.

Beleggen in Lithium

Omdat Lithium momenteel niet wordt verhandeld op commodity-beurzen is het niet mogelijk om rechtstreeks in Lithium te beleggen. Wél kan worden belegd in Lithium-mijnbouw bedrijven en Lithium-batterij-gerelateerde bedrijven. Het aantal bedrijven dat hierin actief is en waarin kan worden belegd is beperkt en dat schept dan ook de kansen. Is de grondstof voldoende voorradig, is het aantal bedrijven dat het delft beperkt. Zij kunnen hun omzet flink zien groeien op de middellange termijn.

De Global X Lithium ETF (Isin: US37950E7629) is de eerste die zich concentreert op de grondstof, en dus met name op de bedrijven die Lithium delven of Lithium-batterij-gerelateerd zijn. Door bijvoorbeeld in een Chili ETF te beleggen wordt ook geprofiteerd van ontwikkelingen in Lithium. Chili en Bolivia zijn het Saudi Arabië van het Lithium.

Bronnen: Kennislink, Bloomberg

Roger Broekhuizen
Helliot Vermogensbeheer
www.helliot.nl

Disclaimer: Roger Broekhuizen is managing director van Helliot Vermogensbeheer, geregistreerd bij de AFM, DNB en DSI. Roger Broekhuizen schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Op moment van publicatie had hij zakelijke posities in genoemde effecten. Op deze publicatie is de disclaimer inzake publicaties van Helliot Vermogensbeheer van toepassing. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen en kan afwijken van of niet consistent zijn met de research adviezen of cliëntenbelangen op basis van fundamentele analyse. Voor de volledige tekst van de disclaimer verwijzen wij u naar http://www.Helliot.nl

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/grondstoffen/lithium-kansrijk/

Gerelateerde artikelen:

Roger Broekhuizen

Roger Broekhuizen is managing director van Helliot Vermogensbeheer NV, een vooraanstaande vermogensbeheerder met registratie bij de AFM, DNB en DSI. Hij was beurshandelaar voor een groot handelshuis en later een marketmakersbedrijf, senior vermogensbeheerder en manager vermogensbeheer bij een vooraanstaande beleggingsonderneming. Roger laat ingewikkelde analyses graag over aan zijn collega columnisten en geeft beleggers korte actuele tips voor de opbouw van beleggingsportefeuilles. Hij communiceert openlijk over wat hij vindt van de beleggingsmarkt, beleggingsproducten, van het nieuws en verder over alles waarover een ‘traditionele vermogensbeheerder’ liever zijn mond stijf dicht houdt.

facebook twitter

verkorte link:


top

Reacties (3 reacties)

Toon: Nieuwste | Oudste

  1. Jos says:

    Allemaal leuk en aardig, maar wat dachten jullie waarmee de energiecentrale,s wereldwijd gestookt worden 60 tot 70% met fossiele brandstof,en dan maar allemaal aan het stopcontact!!!! Weer een grote leugen,zolang we niet puur op energie van zon en wind of andere vormen van energie zonder fossiele branstoffen is dit een groot gedrocht!!!

    • j.g. van der knaap says:

      Ik zie in de toekomst niet een eenduidige “vervanger” voor de huidige energiedragers. Ik hou het erop dat we een groot scala aan alternatieve bronnen gaan gebruiken.
      Sommigen daarvan zijn momenteel misschien nog niet eens bekend of uitgevonden.
      Tot die tijd zal lithium een van de mogelijkheden zijn. Totdat…. ook deze grondstof verbruikt is door de meute, ook wel genaamd “mensheid”.

  2. Freek van ginkel says:

    Waar te koop?