automatisch beleggen op de DAX: 200 % winst

gemak, gratis, flexibel

Klik hier voor gratis brochure


De vraag is of Oranje deze keer de felbegeerde beker binnenhaalt. De grootste kans op de titel maakt een elftal met onder andere een sterke nationale identiteit.

Wint Oranje het WK?

Het WK 2010 is in volle gang in Zuid-Afrika. De vraag is of Oranje deze keer de felbegeerde beker binnenhaalt. De Tilburgse economen Jan van Ours en Martin van Tuijl hebben onderzocht wat de succesfactoren zijn op de wereldtitel .

De grootste kans daarop maakt een elftal die thuis speelt, een sterke nationale identiteit heeft, goed is in het maken van doelpunten in de laatste minuut en sterk is in het penaltyschieten.

Oranje heeft goede papieren in het maken van doelpunten in de laatste minuut. Vaak maakt dit het verschil uit. Het elftal presteert echter slechter in het nemen van strafschoppen. Het wordt dus interessant om te zien hoe een eventueel Nederland-Duitsland in de finale eindigt.

Zij hebben de prestaties van België, Brazilië, Engeland, Duitsland, Italië en Nederland sinds 1960 onder de loep genomen en komen met opzienbare conclusies.

Voorgaande studies

De voorgaande studies concentreerden zich op het positieve effect van de bevolkingsomvang, de grootte van de economie (BBP) en het aantal keren dat is deelgenomen aan het FIFA Wereldkampioenschap (WK). De gedachte erachter is dat hoe vaker een team meedingt naar de beker des te hoger de kans is om de titel te winnen. Als je dus een succesvol elftal wilt hebben moet je een groot en rijk land zijn.

Nationale identiteit telt

De onderzoekers hebben ontdekt dat een sterke nationale identiteit wel degelijk bijdraagt aan het succes van een elftal. Net zoals bij andere groepsprocessen is binding erg belangrijk. In dit geval biedt het gevoel dat dezelfde nationale identiteit gedeeld wordt een basis voor “Team Spirit”. Deze nationale identiteit wordt zeer duidelijk in de laatste seconden van belangrijke voetbalwedstrijden.

Van Ours en Martin van Tuijl hebben daarbij gekeken naar het aantal doelpunten die gemaakt werden in de laatste seconden van 1500 belangrijke wedstrijden gespeeld door België, Brazilië, Engeland, Duitsland, Italië en Nederland sinds 1960.

1 voor 90

In de onderstaande tabel is het belang van een doelpunt in de laatste minuut van een wedstrijd te zien. In 4% van de onderzochte gevallen viel een dergelijke goal en in 13,9% van de gevallen in de laatste vijf minuten.

Aantal wedstrijden waarbij in de laatste minuut een doelpunt gemaakt werd

Aantal wedstrijden waarbij in de laatste minuut een doelpunt gemaakt werd

Het blijkt dat Nederland, Duitsland en Engeland 4,5% meer kans hebben om in de laatste minuut te scoren. Vaak maakt dit het verschil uit. Als een land in de laatste minuut een doelpunt maakt, heeft het 26% meer kans om te winnen en 12%-14% minder kans om te verliezen.

Opmerkelijk is dat het Duitse elftal niet vaker dan Oranje in de laatste minuut een doelpunt maakt. Het Nederlandse elftal heeft zelfs een grotere kans (5,9%) dan Die Mannschaft (5,5%).

Nederland heeft de hoogste kans om in de laatste vijf minuten te scoren en Duitsland juist de hoogste kans om een doelpunt tegen te krijgen.

Thuisspelen

Ook hebben zij een thuis-speelvoordeel gevonden. Een elftal dat in eigen land speelt heeft 20% meer kans om te winnen en 12%-16% minder kans om te verliezen.

Penalty schieten

Wat als de wedstrijd beslist moet worden door het nemen van penalty’s? In dat geval ziet het er niet goed uit voor Oranje. Samen met Engeland en Italië hebben zij in het verleden een slechte prestatie geleverd. Brazilië springt er daarentegen er positief boven uit. De absolute ster is Duitsland die daarmee vijf maal gewonnen heeft. Die Mannschaft heeft het hoogste aantal doelpunten gescoord (94%) bij het nemen van penalty’s op het WK en het EK (90%).

Conclusie

Als een elftal in eigen land een belangrijke wedstrijd speelt heeft het team een duidelijk voordeel van de steun van toeschouwers. Op WK doen Brazilië en Duitsland het zeer vaak goed. Hoewel de verschillen tussen de elftallen kleiner worden in de periode 1960-2009 doen de salsavoetballers het duidelijk beter dan de teams van Italië, Duitsland, Engeland en Nederland.

De nationale elftallen verschillen niet alleen in de gewonnen wedstrijden maar ook in het aantal doelpunten die zij scoren en tegen krijgen. Zo is voor Duitsland in de loop van de jaren de kans op een tegendoelpunt aanzienlijk toegenomen. Een verklaring daarvoor is dat het elftal meer risico neemt om te winnen.

De kans op de overwinning wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van een elftal. Maar ook het thuisvoordeel en natuurlijk een portie gelukt draagt bij aan de zege. Ook doet de nationale identiteit er toe.

Er is een geringe kans op een doelpunt in de laatste minuut. De onderzoekers concluderen dat hoewel de Duitse mentaliteit (doorzetten) leidt dat dit team vaker in de laatste minuten scoort, de kans om de wedstrijd te beslissen gering is.

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/economie/wint-oranje-het-wk/

Gerelateerde artikelen:

Satilmis Ersintepe

Satilmis Ersintepe heeft economie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Sindsdien heeft hij diverse functies in de financiele wereld bekleed. Sinds 2002 houdt hij zich bezig met de financiele journalistiek. Zo was hij redacteur van de financiële website BeursOnline en heeft tevens voor diverse sites geschreven.

facebook twitter

verkorte link:


top

Reacties (4 reacties)

Toon: Nieuwste | Oudste

  1. Jessie says:

    Misschien ook handig de mening van de bookmakers mee te nemen. Bij bijvoorbeeld http://www.wedden-op-sport.com hebben ze daar interessante analyses over.

  2. SatilmisSatilmis says:

    @Jessie: Je wordt op je wenken bediend.

    Ik heb een artikel daarover geschreven: http://www.dekritischebelegger.nl/bric/brazilie/brazilie-favoriet-voor-wk/

  3. Elmer says:

    Interessant Satilmis. Ik heb ook vaak lopen denken of het mogelijk is om de winnaar te voorspellen aan de hand van het leerstuk van Socionomics. Socionomics zegt dat tijdens bear markets de kudde angstiger, negatiever, polariserender, defensiever en behoudender wordt.

    Tijdens bull markets zien we het omgekeerde, de massa is dan avontuurlijker, positiever, samenwerkend en vol vertrouwen. Destijds heb ik in een column wel eens laten zien dat tijdens de laatste bear market (van 2000-2003) het aantal doelpunten in de Premier League daalde.

    In 2003 was het 2,22 doelpunten vergeleken met 2,79 doelpunten in 1999. Mijn conclusie was toen dat de beurs als belangrijkste graadmeter van onze ‘social mood’, ofwel van hoe de kudde zich voelt, ook zichtbaar wordt in een elftal, op de speelstijl (meer behoudend, defensiever) en daarmee op het aantal doelpunten.

    Wat zou je hiermee kunnen tijdens de huidige bear market (2007-2010)? Kun je zeggen dat ploegen als Italië dan goed uit de verf komen? Een verdedigende ploeg als geen ander. Net als in 1982 (3 gelijke spelen op rij) begonnen ze slecht, maar werden tijdens de bear market die bodemde in 1982 (AEX op 25, Dow Jones op 777) wel wereldkampioen. Nederland deed in 1982 niet mee met de eindronde.

    Op zich heeft Oranje wel een reputatie tijdens bear marketperiodes: in 1974 (Dow Jones op 570) en 1978 werd NL tweede. In 1988, een jaar na de crash van 1987, werd NL Europees Kampioen. In 2002 deed NL niet mee. Zou Oranje dus opnieuw goed presteren in 2010? Hoe te denken over Spanje, waar het economisch nu bar slecht gaat, is dat de reden waarom ze nu (verlies tegen Servië) ondanks topvoetballers maar matig presteren? Was de verandering van het economische tij in 2008 nog onvoldoende doorgedrongen in Spanje, zodat ze toen wel Europees kampioen werden (het toernooi lag ruim voor het omvallen van Lehman Brothers op 14/15 september en de start van een grote beurscorrectie)?

    Kijkend naar de BRIC-landen zou je dan dus mogen concluderen dat Brazilië als emerging market wereldkampioen gaat worden? We gaan het leren.

  4. Stail says:

    Geachte Webmaster, Ik heb uw website bezocht en vond het te mooi nuttige inhoud dus ik u uitnodigen voor 3-weg link uitwisseling programma. Deze uitwisseling van links zou wederzijds voordeel zijn in het promoten van onze websites op zoektermen. Ik heb Natuurlijke en websites met betrekking tot Quality Casino & sport. Laat het me weten als je geïnteresseerd zou zijn in het nastreven van dit gesprek verder.