Automatisch Beleggen in valuta's: 8.000 euro winst in 9 maanden

Gemak, Gratis, Flexibel

KLIK HIER voor gratis brochure


Niet eerder in de geschiedenis van het bank- en effectenwezen zijn er zoveel klachten door beleggers geuit en daadwerkelijk in een klachtenprocedure ondergebracht als in 2008 en 2009.

Knollen voor citroenen (5)

Niet eerder in de geschiedenis van het bank- en effectenwezen zijn er zoveel klachten door beleggers geuit en daadwerkelijk in een klachtenprocedure ondergebracht als in 2008 en 2009. Zo is het aantal klachten van circa 4.000 in 2007 gestegen naar circa 8.000 in 2009.

Het is spijtig om te melden, maar ik kan u verzekeren dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Eerder schreef ik al in een artikel in de Volkskrant, dat als alle beleggers in Nederland hun rechten zouden kennen en daadwerkelijk een klachtenprocedure zouden opstarten, menige Private Bank voor haar toekomst zou moeten vrezen. Begrijp mij goed, ik ben er niet op uit om banken onderuit te halen, maar ik ben er vooral wel op uit om menig ‘ten onrechte’ gedupeerde belegger op het goede spoor te zetten.

Voor velen van hen is het toekomstperspectief compleet aan duigen gevallen. Daar waar men een onbezorgde oude dag dacht te hebben, is die in rook opgegaan. Banken lijken in eerste instantie makkelijk weg te komen en verwijzen in voorkomende gevallen, goede uitzonderingen daargelaten, zonder enige gêne de klachten naar de prullenmand.

Het kan niet zo zijn dat iemand zijn pensioenvermogen, die voor adviezen naar een gekwalificeerde Private Bank is gegaan en daarbij gekozen heeft voor een zeer defensief risicoprofiel, door onoordeelkundige adviezen de helft kwijt is. En gelooft u mij, het is de harde praktijk.

Ronduit schokkend vind ik het dat ‘hoog gekwalificeerde’ gespecialiseerde Private Banks, een beleggingsbeleid verdedigen, waar ieder zichzelf respecterende beleggingsspecialist zich diep voor zou moeten schamen.

In mijn maandcolumn zal ik uitvoeriger over deze materie en de juridische tactiek van de Private Banks schrijven, maar wil nu al elke klager adviseren de moed niet te verliezen. Het is allemaal grootspraak. Daar is men ook goed in. Gaat u met uw klachtenprocedure of rechtszaak gewoon door, want als u een reële klacht hebt dan zal vroeg of laat ‘het recht’ netjes door vakbekwame en objectieve mensen worden toegepast. Helaas vraagt dit wel heel veel geduld van u.

Niets levert voor een bank echter zoveel rendement op als het toepassen van hun vertragingstactiek. Als deze valkuil op u van toepassing is, u uw in het verleden onbekwaam functionerende bank(adviseur) deze eer niet gunt, kan ik u slechts oproepen er niet in te trappen.

Peter van der Slikke
Vermogensadviseur bij TOP Capital
www.topcapital.nl

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/beleggen/misstanden/knollen-voor-citroenen-5/

Gerelateerde artikelen:

Peter van der Slikke

Peter van der Slikke is partner bij TOP Capital Vermogensadvies. Peter heeft Personeelswerk en Bedrijfskunde gestudeerd en diverse functies in de gezondheidszorg, het bedrijfsleven en het vrijwilligerswerk vervuld. Peter was van 1980 tot 2007 in verschillende functies op de zakelijke en particuliere markt werkzaam binnen ABN AMRO Bank, de laatste 13 jaar in de functies van Senior Private Banker, Senior Beleggingsadviseur en als Commercieel Directeur. Hij heeft tussentijds ruim 1,5 jaar gewerkt als directeur Private Banking Amsterdam bij van Lanschot Bankiers.

facebook twitter

verkorte link:


top

Reacties (1 reactie)

Toon: Nieuwste | Oudste

  1. henk korbee says:

    Reacties van vooral particuliere beleggers is begrijpelijk want men is voor de tweede keer in tien jaren een paar centen lichter geworden. Ik ken ook mensen die met vervroegd pensioen gingen want er was een goede regeling getroffen. Helaas, die regeling was gebaseerd op beleggingsresultaten. In plaats van ‘de franse verlichting’ zou men nu over ‘de eeuw van de angelsaksische oplichting’ kunnen spreken. Het is schokkend als men leest dat topbankiers niet meer wisten over risico’s en statistiek dan een gemiddelde vwo-A leerling van een paar jaar geleden.