DAX-systeem: van € 7.000 naar € 35.443

Zowel automatisch als door middel van SMS signalen

Klik hier voor meer informatie en resultaten


Nu de kroning van Koning Willem Alexander met rasse schreden nadert, is de link snel gelegd naar de Amerikaanse koning van het spoor; Union Pacific.

Koning van het spoor

Nu de kroning van Koning Willem Alexander met rasse schreden nadert, is de link snel gelegd naar de Amerikaanse koning van het spoor; Union Pacific.

Union Pacific is opgericht in 1862. Het hoofdkantoor staat in Omaha, Nebraska. De spoorwegonderneming laat totaal zo’n 8.400 locomotieven rijden en heeft spoorrails met een totale en trajectlengte van 43.000 kilometer in bezit en onder beheer. De aard van de goederen die worden vervoerd, loopt zeer uiteen; van chemicaliën tot steenkool, voedingswaren, graan, containers en auto’s.

Een belangrijke bron van inkomsten is het Powder River Basin in Wyoming, een regio waar veel steenkool wordt gewonnen. Union Pacific en BNSF Railway, waar Warren Buffett al een aantal jaar in belegt, delen er een belangrijke spoorlijn. Tegenwoordig wordt er in de Verenigde Staten meer olie opgepompt dan de bestaande pijplijnen aankunnen. Daardoor zijn spoorlijnen een zeer belangrijk transportmiddel om deze olie van de bron (Canada en bijvoorbeeld het Bakken veld in Noord Amerika) naar de raffinaderijen te vervoeren in Texas en Louisiana (Gulf Coast). Union Pacific geldt zo’n beetje als The King of Rail.

Het spoorwegnetwerk van Union Pacific loopt vooral ten westen van de Mississippi. Daardoor is het gunstig gepositioneerd om olie of olie-gerelateerde producten te vervoeren van het Noorden naar het Zuiden of van Colorado naar de Gulf Coast. Daarnaast is Union Pacific een belangrijke vervoerder naar en van het opkomende Mexico aan de zuidgrens. Pijplijnen zijn de meest voor de hand liggende manier om te vervoeren, maar er zijn er niet genoeg om de enorme hoeveelheden te vervoeren. Pas in 2015 zal de capaciteit in pijplijnen uitgebreid kunnen worden en ook alleen maar dan wanneer de autoriteiten hun goedkeuring geven voor het megaproject Keystone XL.

Het gaat niet alleen om het vervoer van de brandstof, maar ook om het grote aantal producten dat inmiddels als gevolg van de relocatie van Amerikaanse bedrijven uit onder andere China terug de Verenigde Staten in, vervoerd moet worden.

Union Pacific is met een koerswinstverhouding van 15 goedkoper dan concurrerende spoorwegen. Het bedrijf maakte over 2012 23 procent meer winst dan het jaar ervoor. En dat terwijl het vervoer van kolen en landbouwproducten juist wat is afgenomen. De verwachting is overigens dat het vervoer van landbouw in de tweede helft van 2013 juist weer gaat aantrekken na de dip als gevolg van de droogte in the Mid West. Vervoer van graan, maïs en sojabonen naar Azië en Latijns-Amerika zal naar verwachting een katalysator zijn voor de winstontwikkeling voor de spoorwegen.

De verwachting is echter vooral dat het vervoer van olie per spoor de komende jaren een grote vlucht zal gaan nemen. De ontwikkelingen in schalieolie en schaliegas zullen daar aan bijdragen. Ook zand, nodig voor het fracken, de chemicaliën, idem, en pijplijnen of pijplijnonderdelen, zelf moeten vervoerd worden.

Union Pacific is een solide gefinancierd bedrijf met een schuld van 19 procent. Het dividendrendement bedraagt 2 procent. Leuk om te weten is dat het bedrijf sinds 1899 altijd dividend heeft uitgekeerd. Als dat geen goede dividendhistorie is!

Het aandeel heeft sinds de bodem van maart 2009 een mooie rally gemaakt vanaf een koers van 35 dollar naar de huidige koers van ruim 142 dollar. Toch kan er nog meer in het vat zitten, gezien de beter dan verwachte kwartaalresultaten, de gunstige vooruitzichten en de spectaculaire ontwikkelingen in het schaliegas en olie. Deze hiervoor benodigde infrastructuur en dan met name pijpleidingen, valt niet zo een-twee-drie aan te leggen, voor dat gedaan is ben je zo jaren verder. Union Pacific blijft daarom nog steeds een mooie belegging. Het is nog te vroeg om van deze rijdende trein te springen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa evenmin.De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/koning-van-het-spoor/

Gerelateerde artikelen:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp is oprichter, algemeen directeur en senior vermogensbeheerder bij Fintessa Vermogensbeheer. Zij studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en rondde ook de opleiding tot beleggingsanalist met goed gevolg af. Zij is ruim 18 jaar in de effectenbranche actief als assetmanager en vermogensbeheerder. Na een aantal jaar in de institutionele wereld als belegger actief te zijn geweest, maakte zij zo’n 10 jaar geleden de overstap naar particulier vermogensbeheer. Martine Hafkamp won in 2008 de Gouden Stier als Beursvrouw van het jaar. Zij geeft regelmatig haar visie op de ontwikkelingen op de beurs en bespreekt beleggingskansen die zich daarop voordoen op (internet)TV en in columns die in diverse elektronische en gedrukte media worden gepubliceerd. Ook verzorgt zij desgevraagd lezingen.

facebook twitter

verkorte link:


top

wp-puzzle.com logo