Beleggen in Social Media?

Het aandeel LinkedIn ging 17 mei jl. naar de Amerikaanse beurs voor 45 dollar. Afgelopen vrijdag sloot het aandeel op 88 dollar. Daarmee wordt de netwerksite momenteel  gewaardeerd op ruim 8 miljard dollar (6 miljard euro). Met de beursgang heeft LinkedIn 405 miljoen dollar opgehaald. Slechts een procent of tien van het aandelenkapitaal is geplaatst.

Allereerst: Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, dat actief is sinds 2003. Het medium is gericht op werkende professionals. Er zijn wereldwijd meer dan 100 miljoen gebruikers. Het groeit de laatste jaren zeer sterk. In 2007 was het het snelst groeiende sociale netwerk in de VS met 189% groei.

Nederland kent 2,6 miljoen deelnemers en heeft daarmee de hoogste penetratiedichtheid van alle landen (15 % van alle Nederlanders is op LinkedIn te vinden). De gemiddelde gebruiker is een man van 41 en heeft vijftien jaar werkervaring.

Het belangrijkste doel van de website is deelnemers gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die men kent of vertrouwt.

Is dit nu een aantrekkelijke belegging of de aanzet tot een nieuwe internetbubbel?

Kijken we naar de cijfers: vorig jaar verdubbelden de inkomsten van de netwerksite. Het bedrijf kent wereldwijd ruim 100 miljoen leden, maar maakt in 2011 geen winst. In 2010 werd wel een winstje geboekt: op een omzet van 250 miljoen werd $ 15 miljoen verdiend. De torenhoge waardering bij de beursgang is rationeel dan ook nauwelijks te verklaren.

De beurs waardeert het aandeel nu op ongeveer 32 keer de omzet. Let wel, de omzet, niet de winst. Met 100 miljoen gebruikers is de data van iedere gebruiker ongeveer $ 80 waard.

Het zakelijke netwerk verdient met advertenties, met premium accounts en met diensten voor bedrijven die op zoek zijn naar personeel. Dit kan een redelijk betrouwbare inkomstenstroom opleveren. Toch is het zeer de vraag of de waardering niet van te veel optimisme uitgaat. Het dramatische voorbeeld eind vorige eeuw met de beursgang van World Online én van vele andere ligt nog vers in het geheugen.

Dat een nieuwe internethype aanstaande is, wordt ook gevoed door Microsofts recente overname van Skype. Microsoft heeft concurrenten als Apple en Google afgetroefd door het gigabedrag van $ 8,5 miljard te betalen voor de internetbeldienst. Een bedrijf met 170 miljoen gebruikers dat groot is geworden met gratis online bellen en chatten, maar ook al jaren verlies draait. En toch is Skype in twee jaar tijd driemaal zoveel waard geworden.

En dan nog de grootste (600 miljoen gebruikers) sociale mediasite ter wereld: Facebook. Mark Zuckerberg wil met zijn bedrijf, dat met de week meer waard wordt, volgend jaar naar de beurs. De teller staat nu al op 70 miljard dollar.

Ook Groupon – kortingsbonnen via internet – staat voor een beursgang te trappelen en belooft letterlijk een waardevolle aanwinst voor de beurzen te worden.

Afgelopen week is het Russische Yandex zeer succesvol geplaatst. Deze Russische internetzoekmachine zag het aandeel de eerste dag 44 % stijgen, waarmee Yandex op ruim $11 miljard wordt gewaardeerd. Met deze koers wordt daarmee ruim 30 keer de verwachte winst van 2012 betaald. De Amerikaanse evenknie Google zit op 13 keer deze factor.

Een goede reden is niet te vinden voor de hoge waarderingen, een verklaring wel: het spreekt tot de verbeelding. Hypes, en dan vooral de waardering van de social media,  gedijen goed op irrationale gronden.

Joris Teulings
Castanje Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.