skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Tides Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Tides Emotie (vertrouwen?) en Tides

Dit onderwerp bevat 172 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Cees de Vries Cees de Vries 14 jaren, 6 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 173)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Ik ben sinds kort in aanraking gekomen met de Tides. Inmiddels ben ik het boek van Robert Tayor aan het lezen en heb voor de US in een Excelsheet de tides van the Battery voor de eerstkomende tijd verzameld. Nu de NASDAQ van 1442 naar 1403 is gedaald zou daar een bodem gevormd moeten worden. Echter kan ik niet zeggen dat ik nu het lef heb daarop te handelen.
    Hoe gaan ‘jullie’ daarmee om?
    Leg je een ‘buy’ boven de markt in zodat die toch eerst moet draaien?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Nescio
    Bijdrager

    Sinds kort hou ik rekening met de adviezen o.g.v. de getijden. Ik probeer vaak een ideaal instapmoment te prikken en daardoor koop ik vaak te vroeg. Het kan geen kwaad om het omkeermoment zich te laten bewijzen, dan koop je maar even na het ideale moment, of doe je zelfs even niets. Bovendien loop je minder risico als de beurzen het keerpunt niet laten zien. In de huidige situatie van de AEX is de steun op 247 belangrijk en kan een doorbraak zoveel kracht genereren, dat er geen getij tegen bestand is (dat wijst nu omhoog toch?).

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Mijn eerste tidestrade levert winst op. Dat is toch een mooie start.
    Op 8 juli, voorspelde tidesbodemdatum in de US, kocht ik de call juli 260 voor Eur 0,90 met de AEX op ongeveer 247. Ik wilde iets doen voor minder maar dat leek niet echt voorhanden en ik wilde de trade ook niet missen door een scherpe limiet. Enfin,achteraf te vroeg gekocht. De AEX maakte zijn bodem toch later. Mijn Scheveningenwaardes gaven 11 juli aan, maar daarop durfde ik niet te wachten. Op 13 juli maakte de AEX zijn bodem en mijn optie deed nog Eur 0,20. De dagen erna heb ik gedacht maar te sluiten op bijvoorbeeld Eur 0,45 om mijn verlies te beperken. De AEX zou volgens Scheveningen zijn top maken op 19/20 juli. Dus ik verplichtte mezelf af te wachten totdat de optie op winst zou staan. Dat was vandaag dus het geval. Of die 20 juli de top wordt wilde ik, ondanks de flinke winstmogelijkheden niet afwachten. Immers een paar dagen terug zou ik blij geweest zijn om er winnend uit te kunnen komen. Ik besloot vandaag bij thuiskomst te sluiten op Eur 1,90, met de AEX op ongeveer 258. Bij sluiten van de beurs stond de koers inmiddels op Eur 2,45 met de AEX iets boven 260. Wellicht had ik een sell-stop in moeten leggen, maar je moet ook een keer tevreden zijn. En….zou het dan toch werken…die tides????

    Vanaf volgende week ga ik lekker met vakantie, maar daarna pak ik de draad zeker weer op. Bere-interessant, maar voor de stieren zal het ook wel werken!

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Tja, nu denk ik natuurlijk: “Had ik die optie nog maar een dag laten lopen….” Wijsheid achteraf. Wellicht kan ik ook bracket orders inleggen. Ik moet dat eens uitzoeken. Maar had ik dan een koers van Eur 3,45 ingelegd. Waarschijnlijk niet. Ik heb gelezen dat KwiLi met een dergelijk probleem zat vandaag.
    Nu dan het vervolg. Zoals geschreven geeft Scheveningen bij mij een top aan op 19 juli. De volgende bodem op 25 juli. Nu (weer) het probleem van wanneer wat te openen. Ik heb de tactiek van Elmer gelezen. Toch kon ik het niet laten om alvast een putje te kopen. als de daling volgens het scenario val Elmer start kan ik nog altijd bijkopen.
    De keuze is gevallen op de Augustus 220 voor Eur 0,75. Ik weet het ver Out of the Money en niet veel tijd. Ik kan het me nog niet veroorloven honderden euris voor een put neer te tellen.
    Het gaat er mij nu om dat ik leer op de tides te vertrouwen en leer om dan ook posities in te nemen. De strategie zal zich verder moeten ontwikkelen. Ik kan niet wachten totdat ik iets moois heb bedacht, maar vervolgens niet handel omdat ik het ‘niet vertrouw’. Wellicht ben ik nu iets te vroeg ingestapt. Maar ja + of – een paar dagen. Het gaat er nu meer om of de top er al is en of de daling er vervolgens snel en ver genoeg komt om weer een winstje te pakken. We zullen het zien.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    De NQ stoomt lekker door.Toch de top op 17/19 juli?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Dit wordt zo mijn solo-draadje!

    Maar goed, vandaag dan de top gezet? Laten we ons leiden door deze verwachting?
    Ik lees ineens veel bullish scenario’s. Een short squeeze wordt wel genoemd als reden voor deze sterke stijging. Blijven er nu nog voldoende kopers over? Is het nu een fundamentele stijging? Ik kan op deze vragen echt geen zinnig antwoord geven.

    Ik wacht, tijdens mijn vakantie, maar eens af wat er deze week gebeurd. Voor Scheveningen heb ik alvast de data tot eind september verzameld. Eens kijken hoe sterk de beurs en de tides van Scheveningen een relatie hebben.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Nescio
    Bijdrager

    In de VS zou de top gezet moeten zijn op 15 juli en nog stijgt het door.
    Ik kan het verband met de getijden nu even niet zien, dan zouden we bijna toe zijn aan een volgende up-fase. Wellicht kunnen/moeten we de huidige koersbeweging zien als een afwijking (Taylor spreekt van een anomalie in 5% (of was het 10?) van de gevallen).

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Scheveningen gaf 25 juli een dal. Een heel klein dipje was er wel. 1 augustus geeft een top. Komt er nu een correctie?
    Als je de cyber9 week grafieken bekijkt zie je dat ook daar nogal eens een rood lijntje in staar. Dit betekent een andere uitkomst dan de voorspelling. In de maandgrafieken zie ik dat niet. Wellicht dat handelen op maandgrafieken (beter misschien maandvoorspellingen) beter is. Wat denken jullie ervan?
    Ik beraad me nog over het innemen van een positie op een verwachte daling. Ik heb nog altijd mijn putje waarvan de waarde inmiddels Eur 0,10 is. De daling moet in augustus wel ver gaan wil daar nog winnend uitkomen. Maar om vertrouwen op te bouwen moet je denk ik op elke verwachting handelen en de verliezen op de koop toe nemen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Nescio
    Bijdrager

    Voor het bepalen voor de toppen en dalen, neem je dan het grootste en kleinste verschil tussen eb en vloed in een bepaalde periode, of neem je de hoogste vloed-stand en laagste eb-stand in diezelfde periode?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Ik doe het als volgt (waarmee ik niet zeg dat dit de juiste manier is):
    Voor een dal zoek ik de hoogste vloedstand. 25 juli was dat 142. De ebstand daarvoor was -91. Het verschil is 233. 26 juli is er weer een verschil van 233, maar de hoogste vloedstand is dan 138.
    Voor een top zoek ik de laagste vloedstand. 1 augustus is dat 91. De voorgaande ebstand is -51. Dat geeft een verschil van 142. Ik heb de verschillen als voorgaand beschreven in de tidesgrafiek van Scheveningen erbij gezet dan kan ik een en ander sneller aflezen. Daar we toch rekening moeten houden met een afwijking van een paar dagen is meer precisie niet nodig, denk ik. Na mijn vakantie wil ik de gegevens uit gaan zetten in maandgrafieken. Wellicht dat dat een betere tijdseenheid is om op te handelen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Ik heb op 3 augustus een put augustus 255 gekocht voor Eur 0,8225 inclusief kosten. Order voorbeurs ingelegd. Tja, ik kan niet de hele dag achter de pc zitten. Zoals ik al eerder schreef: ik moet wel handelen op de tides om vertrouwen te kunnen krijgen. Als de hitratio > 70% is moet dat toch winst opleveren. Of zie ik dat verkeerd?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Goed, de vakantie is afgelopen en dus gaan we weer aan de slag met de tides.
    Volgens de waardes van Scheveningen zou(rond)16-8 een top gezet moeten worden. Ik was afgelopen vrijdag even in staat de ontwikkelingen te volgen. Ik besloot, met de AEX op 292, nog een positie toe te voegen in de verwachting dat een daling plaats gaat vinden. Ik kocht de AEX put september 270 voor Eur 2,6725 inclusief kosten. Inmiddels is de waarde Eur 3,35 maar belangrijker is of nu een daling gaat plaats gaat vinden richting 23 augustus waar een bodem(pje?) gevormd zou moeten worden volgens de tides. Ondertussen ga ik er vanuit dat de vorige twee puts waardeloos zullen aflopen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    kwli
    Bijdrager

    Kribel,

    Waarom koop jij een put 270? en niet eentje die dichter bij de koers ligt zoals een 280 of een 285?
    Verwacht jij een forse daling?

    Ik heb namelijk 16 aug een top staan en 22 aug een bodem, en aangezien we in een sterk stijgende uptrend zitten verwacht ik een late top (+2 of +3 dagen tov tides, dit betekend waarschijnlijk woensdag pas de top) en de bodem kan dan eerder komen misschien aankomende vrijdag al….per saldo denk ik voor de week een top op 302/301 en dan terugval naar 290.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KriBel
    Bijdrager

    Hoi Kwili,

    Het kopen van 270 heeft te maken met het budget en het feit dat het er om gaat trades in te leggen op basis van de tides. Eigenlijk vond ik deze put al een hele investering. Zie mijn eerder gekochte far out of the money puts.
    Ik heb geen verwachting omtrent de diepte van de daling. In het kader van het opbouwen van vertrouwen zou ik omstreeks de 22/23 augustus de put moeten sluiten. Ik zal eind van de week eens kijken waar we staan. Waarop baseer je jouw verwachting in je laatste zin?

    Dank voor je reactie!

    #link naar dit bericht
    Avatar
    kwli
    Bijdrager

    Kribel,

    Oke ik kan natuurlijk niet in jou portemonne kijken maar waarom kocht je dan geen p aug 285? volgens mij kost deze afgelopen vrijdag rond de 2,70? Experatie is eind deze week?

    Verwachting van mij is gebasseerd op:
    1. Stijgingspotentieel op basis vam macd/rsi/stoch, deze geeft stijgingspotenteel richting de 315.
    2. De verschillen tussen de hoogste koers en de laagste koers van de dag is de afgelopen 2 weken gemiddeld 5 punten per dag aangezien ik de top verwacht op woensdag (dus nog 3 handeldsdagen) is dus zeg maar -/+ 15 punten. slot van vrijdag is 288 + 15 = 303 koersdoel.
    3. 290 is op dit moment een weerstand na het behalen van het koersdoel (303) gaat dit als steun fungeren.

    Dit is mij verwachting, we zullen wel zien hoe het afloop.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Nescio
    Bijdrager

    Als je een aug optie neemt, dan loopt die komende vrijdag af, toch?
    Neem je dan geen groter risico, net zoals je een groter risico neemt bij weekopties?
    De voorspelling van de draaipunten liggen tenslotte meestal niet aan het begin of eind van de week.
    Overigens handel ik vooral in turbo’s. Ik ben niet zo thuis in opties en daarnaast heb je geen last van een einddatum. Kun je aangeven wat de belangrijkste reden is om voor opties te kiezen?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    kwli
    Bijdrager

    Klopt.. de aug serie loopt de aankomende vrijdag af, maar als je verwacht dat de bodem rond 22/23 aug komt kan je naar mijn mening beter een week optie kopen dan een sept put, je loopt inderdaad wel meer risico maar daar tegenover staat ook dat de winsten hoger zijn, want je loopt dan bijna 1:1.

    Kijk maar naar afgelopen vrijdag, je kon de put 270 sep kopen voor ongeveer 2,70 euro maar voor deze 2,70 euro kon je ook de p aug 285 kopen, de put 270 sep noteerd nu ongeveer 3,50 euro terwijl de aug put nu op ongeveer 6 euro staat.

    BTW mijn koersdoel voor de aex (303) deze kan de prullebak in.. 🙁
    De top was dus al gezet op 12 aug (dow jones) en 13 aug (aex) het is nu wachten op een bodem

    #link naar dit bericht
    Avatar
    kwli
    Bijdrager

    @ Kribel,

    Put 270 al verkocht?
    Of wacht je tot rond het weekend?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Nescio
    Bijdrager

    Die top op 13 augustus komt dan direct na de bodem op de 12e. Dit is een extreem korte periode en veel korter dan de gebruikelijke (volgens Taylor) 6 tot 9 dagen. Dit doet me denken aan een soort van top op 27 juli en een bodem op de 29e. Het contact met de getijden lijkt op deze momenten gestoord.

    Overigens geeft Taylor ook aan dat zijn voorspellingen niet goed liepen in juli, en hij hoopt dat ze nu weer op schema zijn. Hij geeft trouwens voor woensdag een top aan (in de VS) en de dinsdag daarna een bodem. Dit wijkt enigszins af van jullie (KriBel, kwli, Elmer) data. Is er weer een verstorende invloed van een maansverduistering te merken? Ik kan er op dit moment geen chocola van maken.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 173)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN