Mijnbouwindustrie en realiteit (1)

De grondstofprijzen van goud en zilver zijn zo gedaald, dat dit niet onopgemerkt voorbij kan gaan aan ons Value Investors. Heel veel mijnbouwbedrijven noteren op dit moment tegen belachelijke lage waarderingen. Daarom zijn wij benieuwd naar deze ontwikkeling en onlangs is afgereisd naar Zurich. In Zurich werd de jaarlijkse conferentie voor Precious Metals gehouden.

Heel veel mijnbouwbedrijven krijgen tijdens deze conferentie de kans om hun bedrijf te presenteren. Dit gebeurd middels grote presentaties, groepsgesprekken en 1 op 1 gesprekken. Niet alleen (junior) producenten, maar ook exploratie bedrijven zijn vertegenwoordigd. De meeste belangstelling gaat uit naar goud, maar ook andere metaal mijnbouwbedrijven krijgen een kans om zich te presenteren. Een van de bedrijven dat onze aandacht trok was Ivanhoe Mines.

De eigenaar en CEO van Ivanhoe mines is Robert Friedland. Friedland mag binnen de mijnbouwsector gerekend worden tot de meest succesvolle ondernemer in grondstoffen ter wereld. Naast een presentatie hebben wij ook deelgenomen aan een groepsgesprek met Robert Friedland. In het verleden heeft Friedland heel veel succes behaald. Zo wist Friedland voor beleggers op het gebied van mijnbouw het hoogste rendement te behalen.

Friedland heeft een duidelijke casus in handen.
Ivanhoe Mines is een mijnbouwbedrijf dat zich richt op het uit de grond halen van koper en platina.

De urbanisatie zorgt volgens Friedland in China voor een groot tekort aan koper en platina. Deze urbanisatie is in China, de grootste economische en sociale transformatie ooit. Wereldwijd zijn er problemen met betrekking tot uitlaatgassen. In maart 2014 heeft de Chinese minister in Beijing de oorlog verklaard aan smog. In China rijden er 90 miljoen auto’s welk in de toekomst milieuvriendelijk moeten zijn. Volgens beramingen zullen dit in 2030, maar liefst 400 miljoen voertuigen zijn. Deze stijging is te danken aan zowel de bevolkingsgroei als aan de stijgende welvaart wereldwijd. In 1979 reden er in China overigens maar 60 geregistreerde auto’s rond, terwijl er nu jaarlijks 20 miljoen worden geproduceerd. Niet alleen in China maar ook in bijvoorbeeld Parijs en London is er smog-alarm afgegeven en beperkingen ingesteld.

Het rijden van elektrische auto’s is een van de oplossingen om dit tegen te gaan. Tijdens mijn bezoek in Omaha aan Warren Buffett heb ik aandacht besteed aan Tesla (Tesla Motors de nieuwe Apple?). Een elektrische auto zoals Tesla maakt 200% tot 300% meer gebruik van koper en platina dan een benzine auto. Dit geldt voor hybride auto’s. Volgens Friedland hebben hybride auto’s de toekomst. De batterij van een elektrische auto heeft niet alleen heel erg lang nodig om op te laden, ook de capaciteit van deze batterij is beperkt. Terwijl een hybride auto slechts 90 seconden nodig heeft om op te laden. Met een elektrische auto kan men ongeveer 500 km rijden. Zodra het koud wordt, kan de afstand een probleem worden aangezien de verwarming van de auto op dat moment de hele batterij leeg trekt. Een lithium batterij bestaat overigens voor 70% uit koper.

Momenteel zijn Japanse automakers druk aan de slag met het ontwikkelen van schone auto’s. Hierbij moet veel koper en platina worden gebruiken, omdat deze grondstoffen onmisbaar zijn in het proces om waterstof om te zetten in elektriciteit. Toyota, BMW, Honda en Hyundai produceren allemaal hybride auto’s. Ook andere grote toekomstige projecten zoals de magneettrein in Shanghai, de Maglev, maakt heel veel gebruik van platina en koper.

Het is een feit dat de bevolkingsgroei de komende jaren zal toenemen. Zodra een baby op de wereld komt, heeft dit kind in de toekomst behoefte aan grondstoffen zoals koper, aangezien dit kind gebruik wil maken van een iPhone, computer en auto. De stijgende welvaart wereldwijd zal de groei doen toenemen. Friedland vindt het overigens opmerkelijk waarom deurklinken niet van koper worden gemaakt, aangezien koper bacteriën en virussen uitschakelt. Koper is tegenwoordig in steeds meer klinieken terug te vinden.

Mensen zijn elektriciteitsjunkies. Tegenwoordig hebben wij maar liefst 40 elektrische apparaten in huis die wij steeds opladen, iPad eruit, iPhone erin. Tegenwoordig wordt er steeds meer land afgegraven terwijl er steeds minder koper en platina wordt geproduceerd. Koper en platina worden schaarser en vanaf 2018 zal er een tekort aan de grondstoffen zijn. Jaarlijks stijgt de vraag naar koper met 3%.

Het maakt overigens niet uit als wij verder gaan op schone energie zoals wind- en zonne-energie of elektrische auto’s, want voor het opvangen van deze elektriciteit heb je altijd een grondstof nodig en dat is koper.

Gezien de groeiende vraag naar grondstoffen zoals koper en de afnemende productie zijn de kansen in deze mijnbouwsector enorm. In deel II van mijn artikel zal ik dieper ingaan op Ivanhoe Mines.

Disclaimer:

De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheerhebben een positie in dit fonds. De auteur zelf heeft een positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

De auteur schrijft op eigen verantwoordelijkheid. De mening van de auteur hoeft niet over een te komen met de mening van andere auteurs of de redactie van De Kritische Belegger. Verder geldt de algemene disclaimer waarvoor deze zin zeer essentieel is: De informatie op deze website is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen, maar als startpunt voor je eigen onderzoek. Auteur kan posities van genoemde bedrijven of grondstoffen in bezit hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.