Automatisch Beleggen in valuta's: 30% winst in 10 maanden

Gemak, Gratis, Flexibel

KLIK HIER voor gratis brochure


Ja, de cijfers liegen er niet om: er is toch weer flink geschoven in de vermogensbeheer wereld. Natuurlijk is het marketingkanon Alex vorig jaar flink tekeer gegaan.

Verhuizing vermogensbeheerclienten

Ja, de cijfers liegen er niet om: er is toch weer flink geschoven in de vermogensbeheer wereld. Natuurlijk is het marketingkanon Alex vorig jaar flink tekeer gegaan om het beleggend publiek naar zich toe te trekken. En dat is ze zeker gelukt, in het eerste kwartaal 2010 stond hun kapitaalteller voor vermogensbeheer op 412 miljoen en heden op zo’n 781 miljoen. Dat is bijna een verdubbeling.

Met name de kleinere beleggers die al jaren niet meer geserviced werden door de grootbanken, hebben enthousiast de overstap gemaakt. En bedenk eens hoeveel cliënten dat moeten zijn geweest bij een minimale instap van 25.000 euro. Dat moet toch wel zitten in het gebrek aan dienstverlening bij de grootbanken en de behoefte die er duidelijk wél was. Want echt heel goedkoop is Alex dan ook weer niet: als een cliënt 10% rendement behaalt, mag hij 1.9% inleveren aan beheerkosten.

Hofleverancier van vermogen

Maar niet alleen de kleine belegger heeft de overstap gemaakt, ook grote beleggers hebben zich gerealiseerd dat een nieuwe tijd is aangebroken in vermogensbeheerland. Dat blijkt uit de cijfers van BinckBank en dan met name de cijfers voor het onderdeel ‘Professional Services’ waar de vermogensbeheerders worden bediend. In het eerste halfjaar 2010 had dit onderdeel 3.4 miljard in bewaring en in tweede helft 2011 maar liefst 4.7 miljard.

BinckBank heeft in nederland weinig concurrentie van depotbanken die de onafhankelijke vermogensbeheerders bedienen, de grootste en eigenlijk enige concurrent is Theodoor Gilissen. Gilissen mag dan ook worden gezien als hofleverancier van die dikke miljard die BinckBank rijker is geworden.

A giant leap

De verhuizing van beleggers was al een paar jaar geleden voorzien, beleggers hebben namelijk niet voor niets deze overstap gemaakt.

Allereerst heeft Binck met de automatisering ofwel software zo’n tien jaar voorsprong op zijn concurrenten. Waar de concurrentie nog met excell-sheetjes werkt bij transacties, handmatig zit in te kloppen en ze door traders laat uitvoeren op de beurs, heeft BinckBank software waar vermogensbeheerders zelf de transacties doen en alles automatisch wordt uitgevoerd en geadministreerd wordt voor de cliënt. Het overzicht voor cliënten in de inlogomgeving van BinckBank is daarbij vele malen helderder en uitgebreider dan bij de concurrentie.

De (transactie-) kosten bij zowel BinckBank als Alex Vermogensbeheer zijn helder en openbaar en voor de ogen van beleggers een stuk scherper dan bij de concurrent-depotbanken die er nog steeds in slagen niet openlijk de transactiekosten te communiceren. De tarieven van deze depotbanken worden door de vermogensbeheerders flink opgehoogd tot gemiddeld een prehistorische 0.5% tot wel 1% transactiekosten. De vermogensbeheerders vangen een flink deel van deze transactiekosten retour als verborgen inkomsten (kick-backs ofwel retourprovisies).

Openbaring van beheerkosten

De oude depotbanken beschermen hun partner vermogensbeheerders door schimmig te blijven over deze transactiekosten maar snijden zichzelf daarbij flink in de vingers omdat in de ogen van beleggers BinckBank dus vele malen goedkoper is maar ook beter in de service.

Ook de ‘oude-school’ vermogensbeheerders zijn dus verantwoordelijk voor deze massaverhuizing. Deze beheerders menen blijkbaar dat de beheerfee nog niet genoeg is en het doen van transacties niet tot hun standaard takenpakket behoort. Waar zij nog torenhoge tarieven ten koste van het rendement berekenen en er vooral niet eerlijk over zijn, communiceren de nieuwe beheerders duidelijke en zeer scherpe tarieven. Terwijl de kwaliteit en het portefeuillemanagement er stukken op vooruit gaat bij de nieuwe stijl vermogensbeheer.

Hoewel er bij BinckBank weliswaar ook nog vermogensbeheerders zijn die de transactiekosten verhogen, kan de belegger wél zelf vergelijken wat de netto-tarieven van Binck zijn en wat de vermogensbeheerder daar boven op rekent. De transactiekosten zijn immers bij Binck superhelder en bij de meeste beheerders ook.

Geen verandering professionals

Ook in 2011 is BinckBank weer uitgeroepen tot beste broker, met Lynx op een goede tweede plaats en Alex op de derde plek. Dat blijkt uit het IEX/Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2011. Blijkbaar zijn beleggers dus zeer tevreden met deze partijen en zijn er geen concurrenten die in staat zijn beter te worden.

Banken zullen zeker met de huidige kredietcrisis, niet starten met omkijken naar de middelgrote beleggers. Een aantal banken geeft zelfs openlijk toe dat ze beleggers onder de miljoen niet meer kunnen servicen, hun overheadkosten (bonussen, leaseauto’s, kunstwerken, cultuurdagen, golfpartijen, etc.) zijn immers veel te hoog.

Bij traditionele vermogensbeheerders zal ook weinig veranderen, ze blijven tot het einde aan toe de kosten op historische niveaus houden en ze overal verbergen. Ze ‘moeten’ wel, om de marketing en zondagochtend optredens te kunnen bekostigen.

Wél verandering beleggers

De énige die er verandering in kan brengen is de belegger zelf. Wanneer hij of zij zich realiseert dat het niet gaat om de praatjes maar om het rendement. En zich realiseert dat bij traditionele vermogensbeheerders, de totale kosten onder de streep een groot deel van het rendement om zeep helpen of zelfs verlies opleveren.

Naar verwachting zal de miljardenstroom van verhuizende beleggers dan ook in 2011 en komende jaren flink doorstromen.

Roger Broekhuizen
Managing Director
Helliot Vermogensbeheer
www.Helliot.nl

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/beleggen/verhuizing-vermogensbeheerclienten/

Gerelateerde artikelen:

Roger Broekhuizen

Roger Broekhuizen is managing director van Helliot Vermogensbeheer NV, een vooraanstaande vermogensbeheerder met registratie bij de AFM, DNB en DSI. Hij was beurshandelaar voor een groot handelshuis en later een marketmakersbedrijf, senior vermogensbeheerder en manager vermogensbeheer bij een vooraanstaande beleggingsonderneming. Roger laat ingewikkelde analyses graag over aan zijn collega columnisten en geeft beleggers korte actuele tips voor de opbouw van beleggingsportefeuilles. Hij communiceert openlijk over wat hij vindt van de beleggingsmarkt, beleggingsproducten, van het nieuws en verder over alles waarover een ‘traditionele vermogensbeheerder’ liever zijn mond stijf dicht houdt.

facebook twitter

verkorte link:


top

Reacties (2 reacties)

Toon: Nieuwste | Oudste

  1. Peter van der SlikkePeter van der Slikke says:

    Beste Roger, je slaat de spijker op zijn kop! Ik ben blij met dit artikel en hopelijk wordt dit door veel mensen gelezen. Ontvangen jullie als Helliot Vermogensbeheer uberhaupt geen gelden van derden? In dat geval moeten wij na de zomervakantie zeker een keer met elkaar spreken. Zoals je weet staan wij met een kleine groep echt onafhankelijke vermogensbeheerders (VEOV) een beleid voor om deze vorm van advisering in Nederland te bevorderen. Complimenten voor je artikel en veel succes met de verdere uitbouw van jullie beheerpraktijk.

    Hartelijke groeten,

    Peter van der Slikke, voozitter VEOV

  2. Dennis NieuwenhuizenRoger Broekhuizen says:

    Hallo Peter, Wij ontvangen nooit gelden van derden. We hanteren een ‘non-inducements’ beleid, wat wil zeggen dat Helliot Vermogensbeheer NV op geen enkele wijze retourprovisies, distributievergoedingen, kick-back-provisies op effectentransacties, of andere mogelijke provisiebetalingen ontvangt. Om dat te bewijzen/garanderen staan de transactietarieven op de site en beleggen we nooit in beleggingsfondsen maar in individuele beursgenoteerde effecten. Het zou mooi zijn als de VEOV meer beheerders kan bewegen om eerlijk en transparant de beheerfee en transactietarieven te communiceren. We spreken snel! Met een vriendelijke groet, Roger.