Nog te vroeg om te juichen

Als het waar is, dat technologiefondsen de beste graadmeter zijn voor het economisch herstel, dan moge het duidelijk zijn dat het nog te vroeg is om te juichen. De uitkomsten tot dusverre zijn gemengd. Vorige week was er gejuich op de financiële markten om de uitkomsten, maar vooral om de ‘guidance’ van bedrijven als Intel en IBM. De cijfers van Google deed menig wolkenfietser weer naar de aarde terugkeren. Toch gloorde er volgens dit bedrijf hoop op betere tijden. De consument was weer online op zoek naar koopjes.

Gemengde uitkomsten

Dat beeld van de terugkeer van de koopjesjager is ook te zien bij eBay, de online winkel van Sinkel. Het bedrijf trekt nu profijt van een ommezwaai in het beleid dat alweer een paar jaar geleden was ingezet om klanten, die massaal deserteerden, terug te lokken.

Zo gingen de bemiddelingskosten omlaag, verbeterde de prijstransparantie en installeerde het bedrijf betere zoekmachines, zodat klanten gemakkelijker de beste deals kunnen sluiten. De koerswijziging pakt goed uit, zoveel is zeker.

Wie veronderstelde dat na eBay ook Amazon.com de belegger aangenaam zou verrassen, kwam bedrogen uit. Het bedrijf dreigt slachtoffer te worden van zijn eigen succes en dat succes was gebaseerd op een breed aanbod van spullen, vaak met hele lage marges, die in de VS ook nog kosteloos thuis bezorgd werden. De ongelukkige combinatie van hogere kosten en lagere winstmarges deed de winst met 10% zakken, hoewel de omzet met een gezonde 14% groeide. Het ziet er derhalve naar uit, dat Amazon.com het roer moet gaan omgooien.

Als we naar de cijfers kijken, dan zal Amazon.com gaan proberen de internationale tak versneld uit te bouwen. Daar is de groei het hoogst. Verder zal er meer aandacht uitgaan naar EGM (elektronica en general merchandise). Ook hier is de groei sneller dan bij het kerndivisie Media. Tenslotte, Amazon.com heeft een reputatie te verliezen als het gaat om het creatief omgaan met de kostenstructuur. Optimisten zullen zeggen, dat het afgelopen kwartaal een incident zal blijken.

Sterspeler

De absolute uitblinker onder de techfondsen was opnieuw Apple, dat een omzet- en winstijging noteerde van meer dan 10%. De winst werd geschraagd door sterke verkopen van de Mac en van de iPhone. De vraag naar iPhones overstijgt de productie. In wezen is de strategie van Apple simpel: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Aanhoudende innovaties zorgen daarbij voor hoge marges.

Critici wijzen op de teruglopende verkopen van de iPod ondanks prijsverlagingen. Ze gaan er echter aan voorbij, dat de iPhone ook een muziekapplicatie heeft en daarmee de functie van de iPod heeft geïncorporeerd. Onnodig om te vertellen dat de marges van de iPhone hoger zijn dan die van de iPod, waarvan de levenscyclus ten einde gaat lopen. Als Apple zijn innovatief vermogen niet verliest, dan is de recente koersstijging van 80% niet overdreven.

Teleurstelling

Als er over een ware teleurstelling gesproken mag worden, dan is dat in het geval van Microsoft. Het bedrijf noteerde een omzetdaling van 17% en een daling van de winst van 29%. Het zorgwekkende is, dat de omzet- en winstdaling bedrijfsbreed was. Microsoft worstelt met enkele hardnekkige problemen.

De zakelijke markt koopt te weinig Pc’s en servers en dus ook minder software. Daar komt bij, dat de zakelijke markt nooit echt warm is gelopen voor Windows Vista en nu wacht menig potentiële klant op de introductie van Windows 7, waarvan de introductie aanvankelijk was voorbestemd in de tweede helft van 2010. Het heeft er alle schijn van dat de introductie naar voren gehaald wordt.

En dan is er de komeetachtige opkomst van het netbook, een uitgeklede versie van het notebook. De consument kan toe met ‘oude’ versies van Windows. Dat vreet aan de winstgevendheid van de software. Ten slotte is er de niet te stuiten opmars van het online computing, wat ook al niet bevorderlijk is voor de verkoop van de softwarepakketten van Microsoft.

Kortom, het hoofdkantoor in Getale heeft heel wat huiswerk te doen om een antwoord te vinden op al deze problemen. Gelukkig is er ook iets om tevreden over te zijn. Kostenbesparingen zijn in een recessieve omgeving van levensbelang en dit kunstje heeft het bedrijf goed onder de knie. En dan is er Bing, de nieuwe zoekmachine, die alles in zich heeft om een echte concurrent te worden van Google. Als dat echt het geval blijkt, dan komen de inkomsten vanzelf.

Conclusie

De conclusie tot dusverre mag zijn, dat het nog te vroeg is om in louter gejuich los te barsten. Tegenover elke meevaller staat wel een vraagteken of een tegenvaller. Dat werpt de vraag op of de huidige euforie op de financiële markten te weinig gestoeld is op feiten. Fondsen als Apple, EBay, IBM en Amazon.com zijn de afgelopen periode met tientallen procenten opgelopen.

Het gemiddelde fonds in de S$P 500 heeft een K/W van 17X tegen 13,5X nog maar drie maanden geleden en de Dow Jones heeft de grens van 9000 punten weer doorbroken. Beursgoeroes wijzen er echter op, dat de huidige ontwikkeling moeiteloos is in te passen in de historische trend.

Een bullmarkt heeft een looptijd van gemiddeld 38 maanden en de koers stijgt 130%. De huidige bullmarkt is pas vier maanden onderweg en heeft derhalve nog een lange weg te gaan. Maar dan moet de reële economie wel een handje helpen door te (blijven) groeien.

Cor Wijtvliet

De auteur is zelfstandig gevestigd analist. Hij schrijft over uiteenlopende onderwerpen die de beleggingswereld raken. Daarnaast geeft hij lezingen en presentaties.

Informatie: corwijtvliet@dekritischebelegger.nl

1 gedachte over “Nog te vroeg om te juichen”

  1. Pingback: Nog te vroeg om te juichen » Reacties op columns » De Kritische Belegger-forum

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.