DAX-systeem: van € 7.000 naar € 33.769

Zowel automatisch als door middel van SMS signalen

Klik hier voor meer informatie en resultaten


Source: mkhmarketing & https://flic.kr/p/e3tpK2Source: mkhmarketing & https://flic.kr/p/e3tpK2

Het ware gezicht van Facebook

De grootste socialenetwerksite ter wereld, Facebook, heeft het eerste kwartaal van dit jaar weer fors meer omzet geboekt. De omzet over de eerste drie maanden van dit jaar kwam uit op 8,03 miljard dollar. Dat is 49 procent meer dan een jaar eerder en ook meer dan de 7,8 miljard dollar waar analisten van uitgingen.

De nettowinst kwam uit 3,06 miljard dollar. Dat is 76 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar werd gerealiseerd. Per aandeel bedroeg de winst 1,04 dollar, een toename van maar liefst 73 procent. Afhankelijk van wie je raadpleegt, is dit beter of slechter dan verwacht. De door FactSet geraadpleegde analisten gingen uit van een bedrag van 1,12 dollar terwijl de analisten die Reuters raadpleegde ‘slechts’ 87 dollarcent verwachtten.

Vul uw e-mail adres hieronder in en klik op inschrijven. Ontvang daarmee tijdig onze nieuwsalert met nieuws en tips.

Gratis Nieuwsalert

Facebook zag het aantal maandelijkse gebruikers met 80 miljoen stijgen tot 1,94 miljard. Die toename werd door sommigen als (te) laag beoordeeld. Toch lijkt het mij verstandig het een en ander in het juiste perspectief te zien. Ter vergelijk; dit is de totale bevolking van de Europese Unie en China samen! Op dagbasis zijn er 1,28 miljard actieve gebruikers. Dat is een stijging van 18 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De bovenstaande cijfers maken Facebook weer interessanter voor (mobiele) adverteerders. De (mobiele) advertenties waren dan ook goed voor 85 procent van de opbrengsten. Dat de advertentie-opbrengsten verder zijn gegroeid, is goed nieuws voor de belegger in Facebook. Vorig kwartaal waarschuwde oprichter en bestuursvoorzitter Mark Zuckerberg immers nog voor een zwakkere groei van de advertentie-inkomsten. Dit zou komen door het bereiken van de grens van het aantal advertenties dat in een ‘newsfeed’ kan worden getoond.

Niets blijkt echter minder waar en de toekomst ziet er eveneens rooskleurig uit. Met video (Facebook Live), berichtendiensten (WhatsApp, Messenger) en Instagram heeft Facebook bovendien nog een aantal ijzers in het vuur om de groei de komende tijd op peil te houden. De Engelse premier Theresa May zette, in plaats te kiezen voor een traditioneel verkiezingsdebat, onlangs Facebook Live in om haar potentiële kiezerspubliek te bereiken.

Facebook blijft ondanks dat hard aan de weg timmeren in een poging de mogelijke weerstand tegen en controverses rond het bedrijf zo laag mogelijk te houden. Zo maakte de sociaal netwerksite onlangs bekend dat het personeelsbestand in een jaar tijd wordt uitgebreid met niet minder dan 3.000 controleurs. Zij moeten ervoor zorgen dat aanstootgevend materiaal als (live) video’s van verkrachtingen, moorden of zelfdodingen, zo snel mogelijk van het platform worden verwijderd.

De koersstijging die het aandeel dit jaar al heeft doorgemaakt is fors en veelal wordt er geroepen dat Facebook nu duur is. Het is echter maar de vraag of dat echt zo is. De koers is namelijk dan wel gestegen, maar de winst zo mogelijk nog harder. De koersstijgingen worden dan ook gerechtvaardigd door die forse toename van de winstgevendheid.

De huidige koerswinstverhouding van bijna 40 oogt weliswaar hoog, maar met een op jaarbasis groter dan verwachte groei van de winst komt de PEG-ratio veel lager en in lijn met fair value uit. Van fair value is sprake van een PEG-ratio van tussen 0,5 en 1,5. Bij de PEG-ratio wordt de koerswinstverhouding afgezet tegen de structurele winstgroei. Tja, hoe duur is duur als je als je als belegger even verder kijkt dan je neus lang is en de moeite neemt om naar het ware gezicht van een groeiaandeel als Facebook te kijken?

Vul uw e-mail adres hieronder in en klik op inschrijven. Ontvang daarmee tijdig onze nieuwsalert met nieuws en tips.

Gratis Nieuwsalert

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Facebook in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/ware-gezicht-facebook/

Gerelateerde artikelen:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp is oprichter, algemeen directeur en senior vermogensbeheerder bij Fintessa Vermogensbeheer. Zij studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en rondde ook de opleiding tot beleggingsanalist met goed gevolg af. Zij is ruim 18 jaar in de effectenbranche actief als assetmanager en vermogensbeheerder. Na een aantal jaar in de institutionele wereld als belegger actief te zijn geweest, maakte zij zo’n 10 jaar geleden de overstap naar particulier vermogensbeheer. Martine Hafkamp won in 2008 de Gouden Stier als Beursvrouw van het jaar. Zij geeft regelmatig haar visie op de ontwikkelingen op de beurs en bespreekt beleggingskansen die zich daarop voordoen op (internet)TV en in columns die in diverse elektronische en gedrukte media worden gepubliceerd. Ook verzorgt zij desgevraagd lezingen.

facebook twitter

verkorte link:


top

wp-puzzle.com logo