Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Opkomend Unilever

Unilever heeft zich in de laatste maanden van 2013 hersteld van de klap die het in het derde kwartaal kreeg. De omzet steeg in het vierde kwartaal met 4,1 procent tot 11,8 miljard euro, waar analisten hadden gerekend op een toename van de omzet van 3,9 procent. Ook de winst nam toe. Deze kwam 9 procent hoger uit dan een jaar eerder.

De cijfers over het vierde kwartaal leidden tot een koersstijging op de beurs. Op deze positieve verrassing was niet gerekend. De ontwikkelingen in de opkomende markten, en dan vooral in India, waren er immers de oorzaak van dat het derde kwartaal nogal was tegengevallen. En de omstandigheden waren in die regio nou niet direct veel beter geworden.

De beter dan verwachte resultaten over het vierde kwartaal waren vooral te danken aan de resultaten uit Europa. Niet dat er in deze regio nou zo veel groei werd gerealiseerd, maar kostenbesparingen leidden tot een gestegen winstmarge met 70 basispunten. Het oude Europa maakte dus het vierde kwartaal van Unilever goed.

Hoe mooi dit over het afgelopen kwartaal ook uitpakte, uiteindelijk zal de groei voor Unilever toch uit de opkomende markten moeten komen. De marktomstandigheden vallen, mede door de fors gedaalde valuta, nu dan wel iets tegen, maar de komende jaren zal de groei hier toch vandaan moeten komen. In Europa slaagt Unilever er alleen in de resultaten op peil te houden door schier eindeloze kostenbesparingen. Maar hoe lang kun je daar mee doorgaan? Juist de verwachting dat de opkomende markten en daarmee hun valuta zich eens weer zullen herstellen vanaf het huidige lage niveau, is een reden om in Unilever te gaan beleggen. De huidige correctie biedt kansen, zeker voor beleggers die een rechtstreekse belegging in India, Indonesië, Turkije of andere opkomende markten te avontuurlijk vinden.

Een tweede groeimotor van Unilever vormt de gedeeltelijke omschakeling van food naar personal care. Daarin is Unilever overigens niet uniek, concurrent Procter & Gamble doet dat eveneens. Personal care groeit harder dan food en Unilever speelt daar op in. Vijf jaar geleden was food nog goed voor 60 procent van de winst, nu is het aandeel van de food in de totale omzet teruggebracht naar ongeveer 50 procent. Shampoo, zeep en dergelijke verkopen beter in de opkomende markten dan voedingsproducten. Waarschijnlijk zal Unilever verder gaan met deze verschuiving naar personal care, want daar zit ‘m de groei, zeker in de opkomende markten.

Meer personal care en minder food rechtvaardigt uiteindelijk ook een hogere koerswinstverhouding. Hetgeen nog eens een reden extra is om via een belegging in Unilever te kunnen profiteren van een herstel van -, en een verdere groei in de opkomende landen.

Unilever was in 2013 duidelijk een achterblijver op de beurs. Het aandeel participeerde met een rendement van 5,4 procent, inclusief uitgekeerd dividend, nauwelijks in de rally die gaande was. De mogelijke inhaalslag die onderweg kan zijn, maakt dit solide aandeel mede een aantrekkelijke investering. Het dividendrendement van ongeveer 3,80 procent op de huidige koers is natuurlijk ook mooi meegenomen.

De koers van het aandeel bereikte een all time high van 32,29 euro op 15 mei vorig jaar. Dat was vlak voor de Amerikaanse Centrale Bank aankondigde binnenkort te gaan beginnen met taperen. De gevolgen waren inzakkende opkomende markten en een dalende koers voor Unilever. In oktober bereikte de koers een dip van 27,24 euro om daarna weer op te krabbelen naar het huidige niveau. Op de verwachte winst van 2014 is dat een koerswinstverhouding van 17,5. Dat is voor Consumer Staples (consumenten goederen) in het algemeen en voor Unilever in het bijzonder niet ongewoon. Analisten zijn, voor wat het waard is, nog wat terughoudend, maar deze laaggespannen verwachtingen bevestigen in mijn ogen des te meer dat het aandeel opwaarts potentieel heeft.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben Unilever in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *