DAX-systeem: van € 7.000 naar € 35.443

Zowel automatisch als door middel van SMS signalen

Klik hier voor meer informatie en resultaten


Silicon Vallye is waarschijnlijk opnieuw de basis van een mogelijk succesverhaal. Deze keer gaat het bedrijf Tesla Motors.

Tesla Motors de nieuwe Apple?

Silicon Vallye is waarschijnlijk opnieuw de basis van een mogelijk succesverhaal. Deze keer gaat het bedrijf Tesla Motors. Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto’s. Tijdens mijn verblijf in Omaha werd dit aandeel ter sprake. Gisteren werd het aandeel al even onder de aandacht gebracht op de site beleggersnieuwsbrief.

Tesla Motors ontwerpt en produceert de meest geavanceerde elektrische voertuigen en elektrische aandrijvingen ter wereld. Tesla heeft als doelstelling een grote autoproducent te worden en wil dit realiseren door eerst dure auto’s te ontwikkelen om de inkomsten en technologieën vervolgens te gebruiken voor goedkopere modellen ten einde een breed scala aan producten uit te bouwen.

Het bedrijf is in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. CEO Elon Musk, mede-oprichter van PayPal, heeft ook een belangrijk aandelen binnen het bedrijf. Naast een flinke som geld binnen het bedrijf te investeren, heeft hij ook de ontwikkeling van de Tesla Roadster geleid. In 2008 is men begonnen met produceren van deze Roadster. Vanaf 2012 is Tesla het model S sedan gaan leveren. Het nieuwste model Tesla model X crossover SUV zal vanaf 2014 op de markt worden gebracht.

Tesla heeft onder andere samenwerkingsverbanden met Lotus, Daimler, Toyota en Panasonic. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor gevestigd in Palo Alto, Californië en heeft satellietkantoren in Los Angeles en Maidenhead, Engeland. Daarnaast heeft Tesla verkooplocaties over de hele wereld. Europa is een belangrijke groeimarkt op het gebied van elektronische voertuigen. Vanaf dit jaar zal de auto ook in Nederland worden verkocht. In Tilburg wordt het Europese distributie centrum voor Telsa gevestigd. Momenteel aast het bedrijf op de technologie die Google heeft ontwikkeld voor zelfrijdende auto’s. Deze week werd Chris Porritt (ex-Aston Martin) benoemd tot directeur voertuigontwikkeling. De expertise van Porritt zal worden ingezet bij de ontwikkeling van de sportieve en luxueuze auto’s waarmee Tesla de markt wil bestoken, zoals de langverwachte opvolger van de Roadster en de Model X crossover.

Sinds 2009 is het bedrijf genoteerd aan de Nasdaq in Amerika. Tesla Motors wordt gezien als de nieuwe ‘Apple’. Gisteren na beurs is het bedrijf met de resultaten voor het eerste kwartaal naar buiten gekomen. De verwachtingen waren hoog gespannen. In het eerste kwartaal werden er 4.900 van het Model S verkocht, terwijl er 4500 zijn begroot. Tesla boekte in het vierde kwartaal van 2012 nog een omzet van $ 306 miljoen. Een nettoverlies van $ 89,8 miljoen dollar. Dit verlies is dit kwartaal voor de eerste keer worden omgezet in een winst, een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. De omzet bedroeg het eerste kwartaal 2013 $561 miljoen. De winst kwam uit op $ 11,25 miljoen oftewel een $ 0,12 per aandeel (adjusted). De marge op de auto’s is vanwege kostenreductie verhoogd naar 17%. Voor het eind van het jaar moet dit 25% zijn. Tevens hoopt het bedrijf in het tweede kwartaal 5000 auto’s te kunnen produceren. De exploitatiekosten en ontwikkelingkosten zullen daartegen licht stijgen in het tweede kartaal. De groei is voornamelijk te danken aan de toename van de winkels en servicecenters. Toch blijft het een moeilijke markt voor elektrische auto’s, zo ging er onlangs nog een concurrent Fisker bijna failliet. 50 van de 200 werknemers van Fisker zijn ontslagen. De resterende 50 werknemers, voornamelijk managers, zijn aangebleven om het bedrijf draaiende te houden.

Momenteel is er een wachtlijst op het S model van Tesla. Het aandeel van Tesla is al behoorlijk gestegen, maar kan volgens analisten in de toekomst wel eens stijgen naar $ 200,- per aandeel.

drs. Maurice Essers (linkedin)

Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer

De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben geen positie in dit fonds. De auteur zelf heeft een positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/tesla-motors-de-nieuwe-apple/

Gerelateerde artikelen:

Maurice Essers

drs Maurice Essers heeft Bancaire ervaring opgedaan bij effectendienstverlener Orbay (Rabobank/KBC bank). Na de HEAO bedrijfseconomie afgestudeerd aan de Universiteit van Tilburg als drs/MSc of Science met een specialisatie naar Beleggingstheorie/Investment Analysis. Ingeschreven bij en gecertificeerd door het DSI als vermogensbeheerder. Hij is sinds oktober 2007 werkzaam bij Dohmen & Otten Vermogensbeheer/Lunar Vermogensbeheer. Op de website www.warrenbuffettebook.com kunt u het gratis e-book downloaden over de kredietcrisis en de kansen met value beleggen.

facebook twitter

verkorte link:


top

wp-puzzle.com logo