Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Optimisme bij Rakuten

Dat e-commerce een gigantische business is die nog steeds groeit, laat Amazon ons keer op keer duidelijk zien. De onderneming lijkt wereldwijd de winnaar te zijn op (bijna) elk terrein. Ook in Japan groeit de e-commerce markt maar de Japanners verkiezen, net zoals FC Barcelona, Rakuten boven Amazon.

Rakuten kan in grote lijnen vergeleken worden met Amazon. Het bedrijf is op te splitsen in twee divisies: ‘Internet Services’ en ‘FinTech’. Onder FinTech vallen creditcard en (contactloze) betalingen, verzekeringen en bank gerelateerde producten en diensten. Het grootste deel van de inkomsten komt echter uit de Internet Services divisie.

Het e-commerce platform ‘Ichiba’ is het grootste online shoppingcenter van Japan en staat wereldwijd op plek 14 als het gaat om totale omzet en marktkapitalisatie. Echter, volgens onderzoek uit 2016 blijkt het een nek-aan-nek race tussen Rakuten en Amazon, waarbij de laatste als nipte winnaar uit de bus komt. De website van Amazon is met krap 32 procent beter bezocht dan die van Rakuten, bijna 29 procent. Verder onderscheidt Internet Services de activiteiten Life & Leisure (waaronder ook Kobo), Investment, Interactive (waaronder marketingdiensten), Media & Communications en ook Sport. Vooral de laatste twee zijn de laatste tijd in het nieuws. Daarnaast heeft Rakuten met Viber zijn eigen chat app, die wat betreft aantal gebruikers wereldwijd op de zevende plaats komt.

Rakuten is vanaf het seizoen 2017-2018 de shirtsponsor van FC Barcelona. Het Japanse bedrijf heeft een contract voor vier jaar getekend met een totale waarde van 220 miljoen euro. Door bonussen kan dit bedrag per jaar verder oplopen. Zo ligt er 1,5 miljoen euro extra in het verschiet bij het winnen van de competitie en 5 miljoen euro bij het winnen van de Champions League. Daarmee is dit de grootste shirtsponsordeal wereldwijd. Rakuten topman Hiroshi Mikitani ziet het sponsorschap van FC Barcelona als een enorme stap vooruit.

Eind juli sprak de bestuursvoorzitter zich uit over het leveren van content aan de consument. Rakuten heeft een eigen content platform waar de kijker meer vrijheden heeft dan bij Amazon en Netflix. Deze twee Amerikaanse bedrijven produceren hun eigen series en kopen dure series om klanten te verleiden tot aan abonnement. Rakuten ziet juist een enorme kans in films. Deze films worden los aangeboden voor verhuur of verkoop zonder dat er een abonnement door de consument wordt afgesloten.

Wat veel mensen niet weten is dat Rakuten met bijna iedere partij in Hollywood een overeenkomst heeft voor de verhuur of verkoop van films. Dit ziet het bedrijf als een voordeel tegenover de series die te zien zijn op Netflix en Amazon. Deze twee krijgen het nu sowieso moeilijk want Disney heeft besloten alle content weg te halen bij Netflix en in eigen beheer te verhuren/verkopen.

Om als gebruiker bij Rakuten een serie te bekijken, is een abonnement onvermijdelijk. Het platform groeit met ruim één miljoen gebruikers in het Verenigd Koninkrijk en vijf miljoen in de rest van Europa eveneens in populariteit. Daarnaast breidt Rakuten uit naar Oost-Europa, Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

Rakuten wordt vaak vergeleken met Amazon. De topman ziet zelf weinig in die vergelijking. Door de diversiteit is het bedrijf niet afhankelijk van alleen abonnees of inkomsten uit advertenties, maar kan het op meerdere manieren inkomsten genereren. Het loyaliteitsprogramma moet een sterke verbindende factor bieden met de consument, vergelijkbaar met Amazon’s Prime service. Door de enorme spreiding aan producten ondervindt Rakuten wereldwijd veel concurrentie. Denk aan banken, creditcardbedrijven maar ook bijvoorbeeld Alibaba. 

De sterke fundamenten van het bedrijf dat internationaal steeds verder uitbreidt, zijn niet terug te zien in de koers van het aandeel. Rakuten, dat zo hard groeit en inmiddels wereldwijd meer dan een miljard gebruikers heeft, laat een behoorlijke daling zien vanaf de top die gezet werd in januari 2015. Hier is overigens een goede reden voor. In 2015 haalde Rakuten 1,5 miljard dollar op met de uitgifte van 100 miljoen nieuwe aandelen tegen een prijs van 1.905,50 yen. Van de daarmee opgehaalde 1,5 miljard dollar is 90 procent aangewend om schulden af te betalen. De overige 10 procent is gebruikt voor investeringen in onder andere het versterken van de netwerkinfrastructuur en het ontwikkelen en aankopen van nieuwe software voor het e-commerce platform. Een tweede reden voor de forse daling is de grote afschrijving aan goodwill op overnames van voornamelijk buitenlandse bedrijven.

In de tussentijd is de cashpositie sterk gegroeid en kondigde het bedrijf afgelopen februari een aandelen inkoopprogramma aan. Tot en met februari volgend jaar zal Rakuten voor 881 miljoen dollar (100 miljard yen) eigen aandelen inkopen. Rakuten voorziet een sterke groei en zegt dat aandelen op de huidige koers ondergewaardeerd zijn.

Het bedrijf heeft veel vertrouwen in de toekomst. De omzet stijgt elk jaar, evenals de winst per aandeel. Op 7 augustus jl. presenteerde Rakuten de kwartaalcijfers. In het tweede kwartaal groeide de omzet met bijna 21 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Opgesplitst groeide de omzet van de divisie Internet Services 22,5 procent en die van FinTech met 10,6 procent. Ongeveer 80 procent van alle omzet komt uit Japan. Internationaal is er dus veel te winnen. Hier komt de deal met FC Barcelona om de hoek kijken. Als shirtsponsor zal het bedrijf aardig wat naamsbekendheid kunnen generen.

Rakuten keert over 2017 een jaarlijks dividend uit van 4,50 yen per aandeel. Dit komt neer op een rendement van 0,38%. Beleggers moeten het dan ook niet van het dividend hebben maar van de groei. Op basis van de verwachte groei zou het aandeel een mooie stijging tegemoet kunnen zien. Met uitbreiding van het platform naar andere delen van de wereld, kan het aan populariteit winnen. Het bedrijf wordt door Forbes bestempeld als één van de meeste innovatieve bedrijven ter wereld. Rakuten neemt plaats 26 in, vlak achter Tencent dat op plaats 24 staat.

De grootste uitdaging wat betreft het realiseren van internationale groei lijkt de concurrentie. Als e-commerce platform zijn Amazon en Alibaba veel groter en als streaming service kiezen veel internationale kijkers liever voor Netflix, hoewel de topman van Rakuten veel vertrouwen heeft in internationale uitbreiding. Betere verbindingen met de klant en het betalen voor losse producten in plaats van een abonnementsvorm, zijn in de ogen van Mikitani een pré. Hoewel de harten van veel FC Barcelona-fans inmiddels wel sneller zullen kloppen bij de naam Rakuten, blijft voor beleggers toch een waakzame blik geboden.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Rakuten evenmin in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *