Inditex heeft de broek aan

Inditex (Industria de Diseno Textil SA) is een Spaanse beursgenoteerde modegigant. Het hoofdkantoor staat in La Coruña, gelegen in Galicië, het Noordwesten van Spanje. Onder het bedrijf vallen de ketens Zara, Zara Home, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Uterqüe. Het laatstgenoemde merk is de jongste ent aan de stam van Inditex. Het bedrijf heeft 40.000 werknemers in dienst. Zara is verreweg het belangrijkste onderdeel van de internationale modeketen.

Inditex werd in 1985 opgericht door Amancio Ortega, nu de rijkste man van Spanje. Op de Forbes lijst van rijkste mensen ter wereld prijkte zijn naam in 2011 op plaats vijf. Hij is nog steeds grootaandeelhouder. Inditex is wereldwijd met meer dan 5.400 winkels in ongeveer 180 landen actief. De groep ontwerpt en maakt praktisch alles zelf. Samen met Hennes & Mauritz zijn ze de grootste ter wereld op het gebied van kleding. De beursgang vond plaats in 2001.

Veel modemerken laten hun kleding produceren in China. Dat is in arbeidskosten uitgedrukt wellicht goedkoper, maar de transportkosten kunnen aardig in de papieren lopen. Daarnaast is het managen van de lange aanvoerlijn moeilijk. Tegen de tijd dat de boot is gearriveerd kan de mode al weer veranderd zijn. Rokken moeten dan bijvoorbeeld net weer boven de knie zijn in plaats van op de knie, etc. De lading is dan net zo populair als bedorven vis.

Inditex laat zijn producten in plaats daarvan maken in Marokko, Portugal en Spanje zelf. Het arbeidsloon is wellicht hoger, maar de aanvoerlijn is daardoor veel korter. Inditex kan daardoor snel op nieuwe trends reageren. Het concern hoeft niet te gokken op de nieuwste mode, maar kan direct inspelen op wat klanten daadwerkelijk kopen. Dat kan vervolgens binnen afzienbare tijd geproduceerd worden en in de winkels hangen. Bijkomend voordeel is dat Inditex daardoor nauwelijks te maken heeft met onnodige voorraden onverkochte kleding.

Het Inditex model werkt overigens niet overal. In de Verenigde Staten slaat de formule buiten de grote steden nauwelijks tot niet aan. Het blijkt dat men op het Amerikaanse platteland vooral de voorkeur geeft aan klassiek.

De grote uitdaging voor deze snelgroeiende onderneming is om de groei erin te houden. Tot nu toe is Inditex voor 70 procent van de omzet afhankelijk van Europa. Zoals we allemaal weten vergrijst Europa niet alleen, maar stagneert de economische groei eveneens. Dat maakt de noodzaak om het concept van Inditex wereldwijd verder uit te rollen des te groter.

De nieuwe uitdaging heet daarom China, en in het kielzog daarvan de rest van Azië. Intussen zijn daar al 156 winkels geopend. De praktijk leert dat Chinese vrouwen een andere voorkeur hebben voor kleuren dan Europese. Zij prefereren veelal pasteltinten boven felle kleuren. Voor het overige blijken ze echter wel opvallend dezelfde smaak te hebben. Een ander groot verschil is dat Zara in China relatief duur is, terwijl ze in Europa juist relatief goedkoop zijn.

Het is bijna vanzelfsprekend dat Inditex inspeelt op de trend van een consument die op zoek is naar gemak en genot. Daarom zet de onderneming ook fors in op verkopen via internet. Ieder merk van de groep heeft in minimaal één Europees land een eigen webshop. Vorig jaar werd het voor Amerikanen en Japanners eveneens mogelijk om online kleding bij Zara te kopen. Dit jaar vindt de introductie op de Chinese markt plaats.

In maart rapporteerde Inditex wederom zeer goede cijfers. De winst over 2011 steeg met 12 procent ten opzichte van 2010. De nettowinst kwam uit op 1,9 miljard euro. De omzet nam met 10 procent toe. De onderneming is schuldenvrij. Op de huidige koers bedraagt het dividendrendement 2,3 procent. 13 juni komt Inditex met de cijfers over het eerste kwartaal.

Sinds de beursintroductie steeg Inditex met gemiddeld 15,5 procent per jaar (exclusief dividend). En dat in dit rampzalige decennium! Dit jaar staat de koers van het aandeel eveneens ruim in de plus. Dat is uitzonderlijk gezien de slechte performance van de Spaanse beurs en de kwakkelende mode-industrie. Dat maakt Inditex een echte witte raaf. De waardering is daar ook naar. Er moet 19 keer de winst worden neergelegd voor deze modeketen die de beursstormen met succes weerstaat. Dat lijkt echter nog steeds niet te duur betaald.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Inditex in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

1 gedachte over “Inditex heeft de broek aan”

  1. foutieve informatie

    Mevrouw Hafkamp Uw informatie betreffende het aantal personeelsleden van Inditex is niet correct. Toen ik bij Inditex ontslag nam werkten er inmiddels minimaal 109.000 mensen wereldwijd. Niet alleen in Spanje.
    Wellicht dat u ook weet dat Tempe Sa tot de groep behoort en van de grootste schoenenproducent ter wereld is, gezeteld in Alicante.

    vr grt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.