IBM is een aantrekkelijk aandeel

IBM, Big Blue, is misschien wel het beste voorbeeld van een technologiereus uit de vorige eeuw, die grote moeite heeft aansluiting te vinden bij de realiteit van de 21ste eeuw. Dat is namelijk de realiteit van de nieuwe gezichtsbepalende techbedrijven als Apple, Google en Facebook. Het is ook de realiteit van nieuwe technologische ontwikkelingen als cloud computing, data-analyse en social media.

De cijfers maken duidelijk, dat IBM er nog steeds niet in geslaagd is om zijn draai te vinden in deze nieuwe eeuw. Al negen kwartalen op rij daalt de omzet van Big Blue. Over het afgelopen kwartaal daalde de omzet met 2% naar een bedrag van $ 24,4 miljard. Die uitkomst was wel beter dan de marktconsensus van $ 24,1 miljard. Deze ‘meevaller’ was te danken aan betere prestaties bij de divisies Hardware en Global Technology Services. Bij Hardware kwam er in het tweede kwartaal een einde aan de vrije val van de mainframes. In het eerste kwartaal kelderde de vraag naar mainframes met maar liefst 40%. In het tweede kwartaal bedroeg de achteruitgang nog slechts een bescheiden 1%. De verbetering was te danken aan het op gang komen van een upgradingproces bij bedrijven en het aantrekken van de vraag uit vooral de zogeheten BRIC landen.

Ook bij Global Technology Services bleef de achteruitgang beperkt tot 1% en kwam uit op $ 9,4 miljard. Dat is opnieuw een flinke verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat wil echter niet zeggen, dat alle problemen voorbij zijn. De waarde van de geboekte orders daalde in datzelfde 2de kwartaal met maar liefst 33% tot een waarde van $ 11 miljard. Dat betekent, dat een sterke verbetering van de resultaten bij Services nog wel even op zich laat wachten.

Het netto-inkomen ging 21% omhoog naar een bedrag van $ 4,3 miljard. De stijging van het resultaat was echter vooral te danken aan verdergaande kostenbesparingen, het afstoten van onderdelen en een lagere belastingdruk. De winst per aandeel kwam uit op $ 4,32 en dat was $ 0,01 beter dan de consensus van de marktverwachting en een verbetering van 34% ten opzichte van vorig jaar. Maar ook hier is het de schijn die bedriegt. Om de belegger tevreden te houden heeft de huidige CEO, Ginnie Rometty, een uitgebreid programma van inkoop van eigen aandelen in het leven geroepen. In het 2de kwartaal werd daar een bedrag van $ 3,7 miljard aan besteed en over de laatste 12 maanden een bedrag van $ 19,5 miljard. De kwaliteit van de winstgroei laat met andere woorden fors te wensen over.

Inspelen op nieuwe wensen

Het probleem van IBM is, dat de kernactiviteiten van het bedrijf haaks staan op de recente trends in de markt. Big Blue verkoopt hardware en software aan bedrijven al dan niet in de vorm van licenties. Klanten betalen een afgesproken bedrag voor een afgesproken hoeveelheid gebruikerstijd. Voor steeds meer klanten wordt het financieel heel erg aantrekkelijk om gebruik te maken van zogeheten cloud based services. Software en data verhuizen naar the Cloud, naar datacentra en niet langer naar de eigen servers of mainframes. De klant betaalt alleen maar voor het gebruik en daarmee gaat zijn rekening fors omlaag.

foto 2

IBM, maar niet alleen Big Blue, is min of meer overvallen door de snelheid waarmee cloud computing is omarmd door de buitenwacht. Uiteraard heeft IBM de uitdaging aangenomen en biedt het bedrijf nu ook met toenemend succes cloud services aan, maar ook diensten op het gebied van Security, data-analyse en mobility. Het zijn allemaal initiatieven, die minimaal een dubbelcijferige groei laten zien, maar tegelijkertijd zijn deze nieuwe activiteiten in de opstartfase en die nog maar heel magertjes meewegen in de totale omzet. Zo bedraagt de omzet van cloud computing as service $ 2,8 miljard op een totale omzet van pakweg $ 100 miljard. Volgens sommige analisten zal dan ook blijken, dat de hoop van Rometty, op het snel naderbij komen van het omslagpunt, ijdel is. Het kan volgens sommigen nog wel vijf jaar duren voordat the Cloud echt een doorslaggevende impact zal hebben op IBM. Daar komt nog bij, volgens diezelfde analisten, dat het onduidelijk is in hoeverre the Cloud en alles wat ermee samenhangt het kernbedrijf van IBM gaat kannibaliseren. Het is voor hen onduidelijk wat the Cloud gaat betekenen voor de verkoop van software en hardware (mainframes en storage).

Alliantie

In zijn pogen versneld aansluiting te vinden bij de nieuwe tijd heeft Big Blue toenadering gezocht tot zijn vroegere concurrent Apple. IBM gaat Appleproducten aan zijn zakelijke klanten aanbieden. Tegelijkertijd gaan beide bedrijven samenwerken om applicaties voor de IPhone en IPad te ontwikkelen, zodat die beter kunnen communiceren met IBM diensten als data-analyse en cloud computing.
Het mes snijdt dan aan twee kanten. Door meer en betere applicaties worden deze mobile devices steeds aantrekkelijker voor de zakelijke sector. Apple zal zo meer mobile devices aan deze markt verkopen, terwijl IBM zijn dienstverlening meer en beter onder de aandacht kan brengen. Bovendien hoopt IBM zijn imago wat minder grijs te maken.

foto 3

Outlook

Het IBM van Ginnie Rometty worstelt met de transformatie van het bedrijf naar de 21ste eeuw. Het kan nog wel even duren, voordat die succesvol is afgerond. De kans dat dit gaat gebeuren is reëel. Big Blue heeft in het verleden al enkele malen bewezen zichzelf opnieuw te kunnen uitvinden. Het bedrijf weet ook dat dat tijd kost. In de tussentijd probeert het de aandeelhouders aan zich te binden door een omvangrijk programma van inkoop ter waarde van minimaal $ 50 miljard in de periode 2010 – 2015. Die inkoop moet ervoor zorgen, dat de winst per aandeel in 2015 gaat uitkomen op pakweg $ 20,00. Voor 2014 moet dat ongeveer $ 18.00 worden. Dat is in lijn met de belofte van de voorganger van Rometty, Sam Palmisano. Die beloofde in 2010, dat de WPA zal stijgen van $ 11,67 in dat jaar naar $ 20,00. Los hiervan maakt IBM ook middelen vrij om het dividendrendement tot boven 2% te laten stijgen. Een voorspelbare stijging van de winst per aandeel met pakweg 8% en een dividendrendement van 2% maakt IBM een aantrekkelijk aandeel voor de belegger, ook al laat de kwaliteit van de winst duidelijk te wensen over!

foto 4

Figuur 1 kerncijfers IBM

Koers: $ 191, 20
Advies: kopen

Conclusie

· IBM ondersteunt de groei van de WPA (Winst Per Aandeel) door grootschalige inkoop eigen aandelen

· IBM streeft naar een dividendrendement van 2% of meer

· IBM lijkt bereid dit beleid nog jaren voort te zetten

· Kopen tot $ 200; verkopen $ 225

· Aandeel is geschikt voor alle portefeuilles: defensief, gebalanceerd en offensief

· Een aandeel mag nooit zwaarder wegen dan 3%-5% van het totale gewicht van aandelen in een portefeuille

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

1 gedachte over “IBM is een aantrekkelijk aandeel”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.