Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Home Depot is een aanwinst voor u

Home Depot is de grootste Amerikaanse “Do It Yourself” winkels met een marktaandeel van meer dan 19%. Hoewel de term winkel al lang niet meer voldoet. De gemiddelde Home Depot winkel is een aantal voetbalvelden groot en letterlijk alles op het gebied van “Home Improvement” is er te krijgen. Met meer dan duizend zelfbedieningsmarkten (Home Depot, Villager’s Hardware) in Amerika en meerdere vestigingen in Canada, Puerto Rico en Mexico is er voor iedere Amerikaan een Home Depot vestiging in de buurt. Het productaanbod richt zich weliswaar op de “doe het zelver”, maar ook voor professionele bouwers is het assortiment en de kwaliteit van de producten behoorlijk groot. Naast een rijk assortiment aan bouwmaterialen en toebehoren, wordt het aanbod aangevuld met planten en tuingereedschappen.

De belangrijkste concurrent van Home Depot is Lowe’s met een marktaandeel van bijna 16%. Het bedrijf had in 2013 een omzet van $ 53,417 miljard tegen Home Depot $ 78,812 miljard. Lowe’s probeert al jaren de kloof met Home Depot te dichten en lijkt daar geleidelijk in te slagen. Het productaanbod wordt stelselmatig uitgebreid en Lowe’s wordt steeds succesvoller in het aantrekken van aannemers.

Home Depot deed het trouwens goed in 2013. Het was het vierde jaar op rij van stijgende omzetten en winsten. De omzet steeg met 5,4%. De winst steeg met meer dan 18% naar een bedrag van $ 5,385 miljard. Uiteraard spelen kostenbesparende programma’s hier een rol. De operationele marge steeg van 10,4% naar 11,6%. De winst per aandeel ging maar liefst met 25% omhoog naar een bedrag van $ 3,76. Een uitgebreid programma van inkoop van eigen aandelen stuwt uiteraard de winst per aandeel.

De goede resultaten waren te danken aan een stijging van de zogeheten Same store sales. Een vergelijking tussen de omzetten van winkels die tenminste 13 maanden open zijn. Die Same store sales stegen in 2013 met 6,8% tegen 4,6% in 2012. Ook het gemiddelde bedrag in rekening gebracht ging omhoog en wel van $ 54,89 naar 56,78. Dat is een stijging van 3,4%. Het dividend verbeterde met meer dan 34% en kwam uit op $ 1,56.

Huizenmarkt

Voor een Doe-het-zelf bedrijf als Home Depot is de stand van de woningmarkt van groot belang. Een bloeiende woningmarkt betekent actieve klussers. In de Verenigde Staten is de situatie op de huizenmarkt na de crisis van 2009-2011 geleidelijk verbeterd. Zowel vraag en prijs zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. In het derde kwartaal stegen de prijzen van bestaande huizen met 4,9% na en stijging van 4,4% in het tweede en 8,3% in het eerste kwartaal. De aanhoudende verbetering op de huizenmarkt is terug te zien aan de resultaten van Home Depot. Die zijn de afgelopen jaren alleen maar beter geworden. Dat is trouwens terug te zien aan de koersontwikkeling. Die is alleen maar bergopwaarts gegaan.

Er zit echter een ‘maar’ aan dit mooie verhaal. Het lijkt erop, dat de vraagkant een (voorlopig) plafond heeft bereikt. Volgens de National Association of Realtors steeg het aantal bestaande huizen dat in het 3de kwartaal verkocht werd met slechts 0,3%

Misschien is het deze aarzeling op de woningmarkt, die Home Depot tot voorzichtigheid aanzet. Het management van Home Depot staat bekend als voorzichtig en conservatief.

Tot verrassing van veel analisten heeft het management niet zijn outlook voor heel 2014 opwaarts bijgesteld. Home Depot gaat nog steeds van uit, dat de winst per aandeel uitkomt op $ 4,47 (+19%) en dat de omzet stijgt met 4,8%. Dat betekent een omzet van $ 82,59 miljard. De meeste analisten hadden gehoopt op een bijstelling naar $ 82,64 miljard. De plus van 19% voor de winst per aandeel is deels te danken aan een programma van inkoop van eigen aandelen in 2014 ter waarde van $ 7 miljard. In een reactie daalde koers van het aandeel.

Die reactie was wel enigszins te begrijpen. De cijfers over het derde kwartaal vielen immers hoger uit dan de markt verwachtte. Die over het 2de kwartaal waren ook al heel sterk. Dan ligt het voor de hand, dat een opwaartse bijstelling verwacht wordt. De markt is er echter te gemakkelijk aan voorbij gegaan, dat Home Depot in het derde kwartaal te kampen kreeg met een cyberaanval waarbij meer dan 53 miljoen e-mails en klantengegevens werden geroofd. Home Depot heeft al meer dan $ 60 miljoen aan de gevolgen van deze inbraak moeten besteden en het is niet bekend wat er nog aan kosten volgt.

 

Zonder meer verheugend was en is, dat de mooie resultaten gestut werden door alle relevante onderdelen van het bedrijf, maar ook door alle regio’s waar het actief is. Dat is voor het leeuwendeel in de VS, Canada en Mexico. De omzet steeg met 5,4% naar een bedrag van $ 20,5 miljard en de winst kwam uit op $ 1,54 miljard. Dat was een plus van 14%.

De same store sales stegen in het derde kwartaal met 5,2% tegen 7,4% een jaar eerder. Dat was toen echter een uitzonderlijke gebeurtenis. De gemiddelde kassabon kwam uit op $ 57,55 en dat weer 2,3% beter dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar. Opvallend is, dat de zogeheten big ticket transactions (item duurder dan $ 900) met 5,9% harder groeide dan het aantal transacties onder $ 50. Die groeide slechts met 1,9%. De snelste groei kwam op naam van het digitale platform. Daar steeg de omzet met meer dan 40%. Leveringen aan aannemers met een waarde van meer dan $ 10.000 groeiden sneller dan het gemiddelde. Meer laat het bedrijf er niet over los.

Een opvallend balansgegeven is, dat de kortlopende schuld, die in het derde kwartaal van 2013 nog $ 1,3 miljard bedroeg, een jaar later is gedaald naar $ 34 miljoen. De langlopende schuld is in dezelfde periode echter gestegen met $ 2 miljard gestegen naar $ 16,7 miljard.

De markt, waarin Home Depot acteert, bergt nogal wat onzekerheden. Het weer is van invloed, evenals een snel veranderend competitief landschap. Maar zeker de huizenmarkt is van levensbelang. Daar lijkt de vaart voor het moment een beetje uit. De vraag is of die dip tijdelijk is, zoals in het recente verleden wel vaker het geval is geweest. In die jaren wist Home Depot sneller te groeien dan de markt waarin het opereert. De intense concurrentie met Lowe’s helpt daarbij een handje. Het is stuivertje wisselen als het gaat om de ontwikkeling van groei en winstgevendheid. Het bedrijf zal daarom ook in een mindere markt beter dan de rest presteren. Het goede nieuws is verder, dat huizenprijzen nog lang niet het niveau van voor de crisis hebben bereikt.

Voor de aandeelhouder is het bovendien goed te weten, dat Home Depot doorgaat met het programma van inkoop van eigen aandelen. Dat blijft de koers steunen. Hoewel onduidelijk is, wat een mogelijke renteverhoging op het gedrag van de consument heeft, blijven we voorlopig toch gecharmeerd van dit bedrijf en denken we dat het een aanwinst is voor alle drie de portefeuilles! Men moet echter slechts tijdens koerscorrecties kopen omdat de K/W wel aan de hoge kant is.

Home Depot (koers $ 99,-)

Conclusie:

  1. Programma inkoop eigen aandelen steunt de winst per aandeel
  2. Dividendrendement gaat omhoog om zodoende de aandeelhouder meer te behagen
  3. Marktaandeel groeit nog steeds, maar langzaam
  4. Koopadvies voor de defensieve, gebalanceerde en offensieve portefeuille, echter niet meer dan $ 105 per aandeel betalen.

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *