Henkel; je koopt een berg, maar ’t kost een beetje…

Henkel Kommanditgesellschaft Auf Aktien is een Duitse multinational. De onderneming werd in 1876 opgericht door Fritz Henkel. Het hoofdkantoor is gevestigd in Düsseldorf. Het bedrijf heeft ongeveer 50.000 werknemers in dienst en is net als Unilever, Colgate-Palmolive en Procter & Gamble actief in de consumentengoederen. Henkel maakt deel uit van de DAX en is in omvang het tiende bedrijf uit deze index. Het aandeel staat genoteerd op diverse aandelenbeurzen maar de handel op de Frankfurter Wertpapierbörse is het meest liquide.

De familie Henkel heeft nog een belangrijke stem in de onderneming. Zij heeft samen zo’n 60 procent van de stemgerechtigde aandelen in handen. Over 2015 realiseerde Henkel een jaaromzet van ruim 18 miljard euro en een winst van 2 miljard euro. Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie van 43 miljard euro.

Henkel is actief in drie sectoren. Beleggers kunnen de producten van Henkel tegenkomen in de badkamer (Schwarzkopf, FA, Syoss en Theramed), het washok (Witte Reus, Persil, Silan, Vapona en Bref) en in de bureaulade (Pritt en Pattex). De kleefstoffen zijn de belangrijkste activiteit en vertegenwoordigen een aandeel van 50 procent van de totale omzet. De beide andere activiteiten nemen ieder een kwart van de omzet voor hun rekening. De meeste omzet (40 procent) wordt gerealiseerd in de opkomende markten. West-Europa neemt een derde voor zijn rekening en Noord-Amerika een kwart.

In 2016 werd het Amerikaanse wasmiddelenbedrijf Sun Products voor 3,2 miljard euro overgenomen. Sun Products is bekend van merken als All en Sun en heeft een omzet van 1,4 miljard euro. Henkel is nu na Procter & Gamble de grootste speler op dit gebied in de Verenigde Staten. Deze overname werd gefinancierd met de uitgifte van een nieuwe obligatielening. Opmerkelijk was het rendement op deze lening; dat was namelijk negatief. Het is een teken van vertrouwen van beleggers in de financiële degelijkheid van deze consumentengoederenfabrikant.

Het jaar 2015 was voor Henkel een uitstekend jaar. Henkel verwachtte deze opwaartse lijn ook in 2016 te kunnen volhouden. Dat is inmiddels al meer dan waargemaakt is. Over het derde kwartaal rapporteerde Henkel mooie cijfers. De omzet steeg met 3,4 procent naar 4,78 miljard euro. Daarvan was 2,8 procent autonoom. In de opkomende markten boekte Henkel maar liefst 6,7 procent omzetgroei. De aangepaste nettowinst liep met 7,6 procent op naar 576 miljoen euro.

Al voor deze cijfers werden de vooruitzichten voor het hele jaar verhoogd. Dat bleef bij de cijfers over het derde kwartaal gehandhaafd. Dat houdt een omzetgroei van 2 tot 4 procent in en een stijging van de winst met 16,5 procent. Op de lange termijn streeft Henkel naar een winstgroei van 7 tot 9 procent.

Recent trad een nieuwe bestuursvoorzitter aan, de Belg Hans van Bylen. Hij neemt het stokje over van Kasper Rorsted. Van Bylen kiest voor een nieuwe strategie waarbij het bedrijf zich gaat concentreren op een tiental topmerken. In feite volgt het bedrijf daarmee het pad dat bijvoorbeeld Unilever al eerder insloeg. Daarnaast wil Van Bylen volgend jaar drie miljard gaan investeren (tegen 2 miljard dit jaar). Met deze investeringen wil het bedrijf nieuwe producten ontwikkelen en die sneller in de schappen van de supermarkt krijgen.

Ook wil Henkel digitale platforms ontwikkelen en nieuwe markten betreden. De meeste groei komt uit de opkomende markten en daar blijft Henkel op in zetten. De huidige koers van het aandeel biedt beleggers een mooie gelegenheid om een erkend consumentengoederenbedrijf na een dip te kopen. Het aandeel daalde van 122 euro begin oktober naar 107 euro nu. De koerswinstverhouding op de verwachte winst van 2017 bedraagt 18 en het dividendrendement is 1,37 procent.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Henkel in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.