Automatisch Beleggen in valuta's: 7.190 euro in 8 maanden

Gemak, Gratis, Flexibel

KLIK HIER voor gratis brochure


Heineken gaat weer bruisen

Heineken is de meest internationale bierbrouwer ter wereld. De onderneming verkoopt van alle bierbrouwers bier in de meeste landen, te weten 178. Qua afzet in biervolume is het de tweede brouwer ter wereld, waarbij ze overigens, sinds de megafusie tussen AB Inbev en SAB Miller in 2015 qua omzet op flinke achterstand is gezet (57 miljard euro versus 21 miljard euro). Naast bier, waarvan Heineken en Amstel de bekendste merken zijn, verkoopt Heineken ook alcoholvrije en laag-alcoholische dranken en frisdranken (Radler, Strongbow Apple Cider).

Samen met Molson Coors is Heineken de enige bierbrouwer die nog in meerderheid eigendom is van de oprichtersfamilie. Het in de AEX opgenomen aandeel Heineken NV is voor 50,005 procent eigendom van Heineken Holding NV, dat vervolgens weer voor 51,709 procent eigendom is van de familie Heineken), voor 12,532 procent van Femsa en voor 37,463 procent van overige beleggers.

Heineken doet z’n best om de dalende bierconsumptie in de Westerse wereld op te vangen met de introductie van alcoholvrije en laag-alcoholische dranken (Radler, Strongbow) en speciaalbieren (Abdijbier Affligem). De bierconsumptie in de opkomende economieën groeit nog wel. Daarom zet Heineken hier vol op in en worden regelmatig overnames gedaan. Zowel in de Cariben (Lagunitas, Red Stripe), Afrika (diverse brands van Diageo) als in Azië (Asia Pacific Breweries) is Heineken op overnamepad.

Vorig jaar december heeft Heineken pubs van Punch Taverns overgenomen voor omgerekend 360 miljoen euro. Hiermee krijgt de brouwer, naast de 1.100 die men al had, de zeggenschap over 1.900 kroegen in het Verenigd Koninkrijk. Het maakt Heineken in één klap de op twee na grootste exploitant van dranklokalen in het land. De ratio hierachter is helder. Een bierbrouwer die pubs bezit, kan de eigen merken promoten en afzetten. De timing van de overname is slim. Het Britse pond is immers flink verzwakt.

Onlangs bevestigde Heineken de geruchten die in de markt rondgingen: het bedrijf is in gesprek met het Japanse Kirin voor een mogelijke overname van hun activiteiten in Brazilië. Kirin voert een aantal merken in Brazilië, maar is het meest bekend van Schin, een naam waar verschillende frisdranken en bieren onder vallen. De afgelopen jaren ging het met de Braziliaanse economie niet goed en waren het vooral de consumenten die hadden te lijden onder de recessie, dalende munt en torenhoge inflatie. Dit had ook invloed op de biermarkt. Kirin Brasil heeft een net iets groter marktaandeel in het land dan Heineken, maar heeft grote moeite de concurrentie bij te benen en tegelijkertijd winst te maken. Samen met Heineken zouden ze beter een vuist kunnen maken tegen de nummer één in Brazilië: AB-InBev. De afgelopen tijd heeft er veel consolidatie in de sector plaatsgevonden dus deze mogelijke overname valt niet uit de toon.

President Trump heeft zich ontpopt als een potentiële bedreiging voor de activiteiten van Heineken. Zijn uitspraken over het aanpakken van productiefaciliteiten in Mexico ten behoeve van de Amerikaanse markt, de mogelijke komst van importheffingen en het mogelijke openbreken van vrijhandelsverdrag Nafta hebben Heineken geen goed gedaan. Heineken moet het hebben van de export uit Mexico alwaar hun grootste brouwerijen staan, voor zowel de Zuid- als Noord Amerikaanse markt. Dit is echter van oudsher al zo. De fabrieken in Mexico zijn niet verplaatst vanuit de Verenigde Staten vanwege arbeidskosten, maar zijn van het oorspronkelijke Mexicaanse Femsa, de brouwer die Heineken in 2010 overnam. Momenteel is Mexico dus een grote onzekere factor. Volgens Kepler Cheuvreux is dat goed voor 15 procent van het bedrijfsresultaat, volgens KBC 11 procent, wat goed is voor ruwweg 13 procent van het bedrijfsresultaat. Daarnaast speelt in Mexico mee, dat een 30-40 procent van de inkoop gebeurt in Amerikaanse dollars. Het maakt het negatieve effect van een dalende Mexicaanse peso alleen maar groter.

Heineken staat bekend om de stabiele bestuursstructuur. Hiermee is de onderneming in staat zich te richten op de lange termijn, wat zo kenmerkend is voor familiebedrijven. Als in 2021 de huidige bestuursvoorzitter Jean-Francois van Boxmeer zal aftreden, heeft hij 16 jaar leiding gegeven aan het concern. De balans is solide. Circa 60 procent van de balans bestaat uit vreemd vermogen. Veel schuld is als gevolg van het grote aantal overnames voornamelijk lang van aard. Maar Heineken heeft traditioneel ook veel geld uitgeleend aan kroegbazen. Deze schuld van kroegeigenaren aan Heineken is zowel kortlopend (levering bier) als langlopend (hulp bij aankoop café).

15 februari opent Heineken de boeken. Tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal werd bekend dat het biervolume steeg met een uitbundige 5,4 procent naar 54,0 miljoen hectoliter. Het was een prima (na)zomer (in Europa) en dan gaat het meestal ook goed met Heineken. Wel had de brouwer last van negatieve wisselkoersen, maar deze konden gecompenseerd worden door de hogere volumes. Ook in Azië groeide Heineken flink, autonoom namen de volumes hier met 15,1 procent toe. Vooral Vietnam deed het goed. Ten opzichte van 2015 daalde de nettowinst van 1,78 miljard euro naar 1,30 miljard euro. Het grote verschil kwam vooral door buitengewone posten. Laten we deze achterwege, dan was er een kleiner verschil van 1,47 miljard euro (2015) naar 1,40 miljard euro. Voor heel 2016 herhaalde Heineken de verwachtingen dat de omzet zal stijgen en de operationele marge met 0,4 procent zal toenemen.

Mede omdat het aandeel sinds afgelopen zomer (de hoogste slotkoers ooit op 84,44 euro) met maar liefst 17 procent is gedaald lijkt mij, gezien het bovenstaande, een aankoop gerechtvaardigd. Een dergelijke daling is namelijk ongekend fors voor een defensief aandeel, zonder dat er een noemenswaardige oorzaak aan te wijzen valt.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Heineken in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing KLIK HIER

Artikel is geprint van De Kritische Belegger: http://www.dekritischebelegger.nl

URL(internetadres) naar het artikel: http://www.dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/heineken-gaat-weer-bruisen/

Gerelateerde artikelen:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp is oprichter, algemeen directeur en senior vermogensbeheerder bij Fintessa Vermogensbeheer. Zij studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en rondde ook de opleiding tot beleggingsanalist met goed gevolg af. Zij is ruim 18 jaar in de effectenbranche actief als assetmanager en vermogensbeheerder. Na een aantal jaar in de institutionele wereld als belegger actief te zijn geweest, maakte zij zo’n 10 jaar geleden de overstap naar particulier vermogensbeheer. Martine Hafkamp won in 2008 de Gouden Stier als Beursvrouw van het jaar. Zij geeft regelmatig haar visie op de ontwikkelingen op de beurs en bespreekt beleggingskansen die zich daarop voordoen op (internet)TV en in columns die in diverse elektronische en gedrukte media worden gepubliceerd. Ook verzorgt zij desgevraagd lezingen.

facebook twitter

verkorte link:


top

Reacties (1 reactie)

Toon: Nieuwste | Oudste

  1. Tommy says:

    Neem gewoon eens de tijd om een grafiek onder de loep te nemen..

    Daarvoor bestaan verschillende ‘gereedschappen’,visueel, en indicatoren zoals een Fibonacci tool.
    Geheid dat je dan het fundamentele achter je gaat laten. Vermogensbeheerders hebben zo hun tekortkomingen, slechts fundamenteel gericht is er daar éen van…