Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Groei Google nog lang niet voorbij

Google is een zeer innovatief bedrijf dat in marktkapitalisatie inmiddels al het derde grootste bedrijf ter wereld is. Het blijft producten ontwikkelen die tot de verbeelding spreken en hun tijd ver vooruit zijn. Daar zijn Google Glass, weliswaar mislukt, en de Google Car voorbeelden van. Google investeert wereldwijd ook op grote schaal in datacentra, bijvoorbeeld in Groningen. Zo is Google een van de grootste leveranciers van opslagcapaciteit (Cloud) samen met bijvoorbeeld Microsoft.

De voornaamste inkomstenbron blijft het verkopen van advertenties. Google verkoopt op twee manieren advertenties: naast en boven de zoekresultaten op de pagina’s van de eigen zoekdiensten en op pagina’s van de uitgevers die advertentieruimte beschikbaar hebben gesteld. Adverteerders betalen per click (Cost per Click) of betaling per vertoning (Cost per Mileage). Adverteerders kunnen bij populaire zoektermen tegen elkaar opbieden, een veilingsysteem dus.

Het marktaandeel in de Verenigde Staten ligt momenteel bijvoorbeeld op ruim 11 procent. Ter vergelijking, de naaste concurrent Facebook komt niet eens in de buurt met 3 procent. Samen zullen de twee giganten in 2016 naar schatting ongeveer 15 procent van het advertentiebudget in de Verenigde Staten ter grootte van 200 miljard dollar opslokken. Het blijft een gegeven dat de zoekmachine  uitstekend samengaat met het plaatsen van advertenties. Op Facebook zijn mensen niet specifiek op zoek om iets te kopen terwijl deze link op Google wel snel is gelegd.

YouTube trekt een steeds groter deel van het totaal beschikbare advertentiebudget naar zich toe. Deze scherpe stijging volgt de explosie van het bekijken van filmpjes op de smartphone. Adverteerders volgen dit op de voet in hun streven een jong publiek te bereiken. Het aandeel van TV in het totale advertentiebudget lijkt echter juist te hebben gepiekt. Daar is de groei nagenoeg uit. Het aandeel van TV in het advertentiebudget is nog wel omvangrijk maar de toekomst lijkt echter bij YouTube te liggen. In 2006 nam Google YouTube over voor 1,65 miljard dollar. YouTube bereikt ruim één miljard kijkers per maand.

In 2011 nam Google de mobiele telefoonafdeling van Motorola over voor 12,5 miljard dollar. Deze overname was vooral bedoeld voor de verwerving van de patenten, om Google Android te beschermen tegen rechtszaken van concurrenten. Android is een open source platform voor mobiele telefoons en tablets gebaseerd op Linux en Java. Google’s besturingssysteem heeft zijn leiderschap op de smartphonemarkt het afgelopen jaar verder weten uit te breiden. Het aantal gebruikers van Android is gestegen tot boven de 1 miljard. Daarnaast maken meer dan 400 miljoen mensen gebruik van Google Chrome op hun smartphone. Het besturingssysteem van Apple (iOS) volgt op eerbiedwaardige afstand. Liefst bijna 92 procent van alle mobiele zoekopdrachten verloopt via de zoekmachine van Google. De populariteit van Google laat weinig ruimte voor andere spelers. 

Er werd met spanning uitgekeken naar de kwartaalresultaten omdat deze de laatste zeven van de acht kwartalen tegenvielen. Dit keer was dat zeker niet het geval. Bij de publicatie van de tweede kwartaalcijfers bleek dat vooral het gebruik YouTube en de mobiele zoekdienst sterk groeiden. De winst per aandeel kwam uit op 6,99 dollar, terwijl er door analisten op 6,74 dollar was gerekend. De beter dan verwachte resultaten hadden een forse koersstijging tot gevolg. 

Inmiddels heeft Google in meer dan 180 landen een bankvergunning verkregen. Het recente bericht dat Google- evenals Apple – toegang mag krijgen tot bankdata van klanten is een nieuwe stap in de ontwikkeling naar mobiel bankieren. Ook de recente investering in RobinHood van Google Ventures is een stap in die richting. RobinHood is een tot op heden zeer succesvolle broker in de Verenigde Staten die gratis transacties via de smartphone mogelijk maakt. De potentie, denk aan de vele klantgegevens, is voor Google enorm. 

Beleggers beschouwden het bedrijf soms als een dronken zeeman met betrekking tot zijn uitgavenpatroon. Natuurlijk, Google hanteert de filosofie dat men zich continu moet blijven vernieuwen, maar dat leidt soms tot een enorme waslijst aan totaal uiteenlopende investeringen die lang niet altijd winstgevend zijn. Met het oog daarop lijkt de aanstelling van de nieuwe CFO, mevrouw Porat, een goede zaak. Zij heeft haar sporen in het verleden verdiend bij Morgan Stanley en beleggers verwachten veel van haar. Haar eerste wapenfeit bestaat uit het feit dat er in het eerste kwartaal van dit jaar het minste aantal nieuwe personeelsleden werd aangetrokken sinds de laatste drie maanden van 2013. Er wordt meer gekeken naar welke teams echt nieuwe medewerkers nodig hebben.

Een andere bedreiging van Google vormt de huidige aanklacht vanuit Europa dat het bedrijf een te grote machtspositie heeft verworven. Bedenk dat Google in de EU een marktaandeel heeft van meer dan 90 procent. Dat is aanmerkelijk meer dan in de Verenigde Staten. Enerzijds hebben de Europeanen hier een punt. Anderzijds lijkt het ook ingegeven door enige afgunst bij diverse concurrenten. Google zal de komende tijd meer dan eens het pad gaan kruisen van mevrouw Margrethe Vestager, de Deense Eurocommissaris voor Mededinging. Zij lijkt zich al net zo vast te hebben gebeten in Google als mevrouw Smit-Kroes eerder heeft gedaan met Microsoft.

Ondanks de al een aantal kwartalen tegenvallende resultaten en de aanklachten vanuit de EU blijven beleggers vertrouwen hebben in het aandeel. Dat is gezien de ijzersterke positie van Google in de markt en de innovatieve kracht niet onterecht. Google heeft een koerswinstverhouding van 19 op de winst van 2015 en 16 op de winst van 2016. Zowel de omzet als de winst laat nog steeds een zeer gezonde groei zien. Beleggers lijken zich echter te moeten neerleggen bij het feit dat de overgang naar mobiel lagere marges met zich meebrengt.

In augustus 2004 ging Google, dat toen pas 6 jaar bestond, naar de beurs voor 85 dollar per aandeel. Volgens de meeste analisten was Google toen veel te duur. Een belegger die het aandeel toen echter heeft gekocht steeds gehouden zou sindsdien een gemiddeld jaarlijks rendement van ongeveer 25 procent per jaar hebben gemaakt. Wie zeurt er dan nog over het wel of niet uitkeren van dividend?

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Google in portefeuille.  De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Een verwijzing voor de titelfoto: https://pixabay.com/nl/google-www-online-zoeken-zoek-485611/

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

1 reactie op “Groei Google nog lang niet voorbij”

  1. Avatar

    Dit soort bedrijven, uit de technologie sector, hebben vaker de start van een bearmarkt ingeluid, en dit keer zal het niet anders zijn..
    Technologie bedrijven zijn belangrijker dan men denkt om als graadmeter van het geheel te fungeren. Toevallig gaat dit artikel over Google,welk nog niet met verlies over de afgelopen periode is gekomen, maar Microsoft en IBM hebben al wel verlies vermeld. Kijkend naar de tech. sector alleen al is het aankopen van welk aandeel dan ook niet heel verstandig.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *