Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

General Motors: wir leben autos

General Motors is een fabrikant en verkoper van personenauto’s en trucks (pick-ups). Daarnaast heeft het een kleine financieringsmaatschappij. Het bedrijf stamt uit 1897, maar ging in 2009 failliet. De Amerikaanse overheid heeft het toen ‘gered’. Het aantal merken werd teruggebracht van 8 naar 4. De vier merken die nu nog gevoerd worden zijn Cadillac, Chevrolet, GMC en Buick (in het UK heet Buick Vauxhall en in de rest van Europa Opel).

In 2010 werd het bedrijf door diezelfde overheid sterk afgeslankt opnieuw naar de beurs gebracht, sterk afgeslankt en verlost van dure verplichtingen aan werknemers wat betreft ziektekosten en pensioenen. Hoewel de huidige onderneming hetzelfde tickersymbool heeft als voor het faillissement (GM), zijn het niet dezelfde aandelen. De aandelen van voor 2010 zijn nog steeds waardeloos.

General Motors is één van de grotere spelers, vooral in Noord Amerika. De omzet in 2014 was als volgt verdeeld: 65 procent Noord Amerika (Verenigde Staten, Canada, Mexico); 15 procent Europa; 8 procent Zuid Oost Azië (China, Indonesië) en 12 procent voor de rest van de wereld.

Nu de olie- en gasprijzen sterk gedaald zijn en de economie in de ontwikkelde markten langzaam wat lijkt aan te trekken, neemt in Noord Amerika de vraag naar pick-up trucks zeer sterk toe. Het betreft hier zowel vervangings- als inhaalvraag. Bedrijven die hiervan profiteren zijn vooral Ford en GMC en Chevrolet. In de opkomende markten, waarbij GM zich voornamelijk op Zuid Oost Azië richt, betreft het groei van het totale aantal auto’s als gevolg van een groeiende middenklasse.

De vraag naar pick-up trucks in de Verenigde Staten explodeert momenteel. Naast de F-150 van Ford worden vooral de pick-ups van GMC gekocht. GM was dankzij deze verkoop van pick-up trucks de enige autoverkoper in de Verenigde Staten die een groei kon laten zien. De verkopen van GM groeiden in februari 2015 met 4,2 procent dankzij een groei bij GMC van 19,3 procent. Andere autoverkopers hadden vooral last van de barre winter in delen van de Verenigde Staten.

In het middensegment van elektrische auto’s zijn er vooral auto’s van Honda en Toyota te koop. Tesla behoort tot het hogere segment. Zowel Tesla (met de Model 3) als GM (met de Chevy Bolt) komen in 2017 naar de markt met een elektrische auto voor het middensegment. Van beide wordt veel verwacht.

In januari van dit jaar was Opel de snelste groeier in Europa. De verkopen groeiden met 7,4 procent, terwijl de totale markt slechts met 1 procent groeide. Het marktaandeel kwam uit op 5,4 procent. In Italië, Spanje en Portugal werden vooral de nieuwe modellen goed verkocht. In de rest van Europa zijn vooral de ‘kleintjes’ in trek: de Opel Corsa en de Opel Adam.

In China trokken de verkopen van GM in december 2014 sterk aan met bijna 32 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Over heel 2014 groeiden de verkopen met 12 procent. Begin dit jaar sloot GM een joint venture met SAIC Motor in Indonesië. Deze joint venture maakt minivans voor zowel de Indonesische markt als de omliggende landen.

GM is al jaren een favoriet van topinvesteerder Warren Buffett. In het laatste kwartaal van vorig jaar kocht hij nog eens één miljoen aandelen bij. Het totaal ligt nu op 41 miljoen aandelen, wat overeenkomt met een belang van 2,5 procent. Ook een andere megabelegger, George Soros, kocht in het vierde kwartaal bij. Hij bezit nu 4,9 miljoen aandelen.

In een vooraanstaand Amerikaans automagazine werd de Buick Regal verkozen tot de beste sportsedan van het jaar. Hiermee verslaat GM het merk BMW dat sinds jaar en dag de nummer één positie heeft gehad. Tot favoriete MPV werd de Chevrolet Impala verkozen. De meest verkochte GM-auto is de Buick Encore. Hiervan steeg het aantal verkopen in 2014 in de Verenigde Staten met 53 procent. In Europa wordt deze Buick Encore verkocht als Opel Mokka.

Er is een aantal koopargumenten, hoewel er ook altijd bedreigingen zijn. Zo beweegt het aandeel al bijna twee jaar tussen de 30 en 40 dollar. Zal het, op basis van steeds betere berichten, nu wel kunnen uitbreken? Vorig jaar werd GM hard getroffen door een sterk dalende omzet in Rusland. GM heeft ingegrepen en de fabriek in Sint Petersburg wordt eind deze maand 8 weken stil gelegd. In 2014 verkocht Opel ca. 65.000 auto’s in Rusland, 20% minder dan in 2013. In de Verenigde Staten werden in 2014 64 miljoen auto’s teruggeroepen naar de garage in verband met productiefouten. Hiervan waren er 27 miljoen (42 procent) van GM! Sowieso staan Amerikaanse auto’s erom bekend kwalitatief slechter te zijn dan Europese en Japanse.

Daar staat tegenvoer dat dit sterk cyclische aandeel op een verwachte koerswinstverhouding van ongeveer 8 ten opzichte van de andere grote autobouwers goedkoop is. Of, wellicht beter geformuleerd, eigenlijk zijn die andere fabrikanten te duur. Het eigen vermogen bedroeg eind 2014 20 procent van de balans. Het merendeel van het balanstotaal bestaat uit schulden, maar dat is gebruikelijk in deze sector.

Daar staat tegenover dat per 31 december 2014 de kaspositie 28,2 miljard dollar bedroeg. Om te voorkomen dat de voormalige hedgefundbelegger Harry J. Wilson in aanmerking komt voor een zetel in de board van General Motors, gaat het concern een deel van de riante cashpositie ‘nuttig’ aanwenden door tussen nu en eind volgend jaar voor 5 miljard dollar aan eigen aandelen in te kopen. Als laatste is de productontwikkeling prima en innovatief en betaalt het bedrijf met omgerekend 3,8 procent een aantrekkelijk kwartaaldividendrendement. Denk je aan een belegging voor het dividend, overweeg dan ook eens dit aandeel. GM, wir leben autos.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben mogelijk General Motors in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

1 reactie op “General Motors: wir leben autos”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *