Er leiden meer wegen naar Vinci

Ruim een maand geleden kwam Vinci, Europa’s grootste bouwer, met een update over het eerste kwartaal van 2013. Concrete winstcijfers werden niet bekend gemaakt. De omzet groeide met 3,4 procent naar 8,4 miljard euro. Dat was beter dan verwacht. De groei werd voornamelijk buiten Frankrijk gerealiseerd. In de rest van Europa bedroeg de toename van de omzet 5,3 procent tot een niveau van 1,9 miljard euro. In de rest van de wereld groeide de omzet met maar liefst 19,6 procent tot 1,2 miljard euro. In Frankrijk zelf daalde de omzet daarentegen met 0,3 procent naar 5,3 miljard euro.

Het Franse Vinci is geen bouwer van woningen en kantoren. In plaats daarvan houdt men zich veelal bezig met infrastructuur. Vinci legt snel- en spoorwegen aan, bouwen stadions en stations, vliegvelden, bruggen, energiecentrales en communicatienetwerken. Met deze ‘contracting’-activiteiten werd in het eerste kwartaal een omzet behaald van 7,2 miljard euro.

Een geringer deel van de totale omzet, te weten 1,2 miljardeuro, werd met de ‘concessie’-activiteiten behaald. Hieronder worden verstaan de exploitatie van tolwegen, luchthavens, bruggen, parkeergarages en één stadion. Hoewel er (veel) minder omzet met deze activiteiten wordt behaald, is dit wel de meest winstgevende tak van Vinci. Over 2012 werd 61 procent van het bedrijfsresultaat behaald met consessies en 39 procent met contracting.

Het verkeer over de Franse tolwegen van Vinci nam over het eerste kwartaal lichtjes af met 0,3%. Dit was vooral te wijten aan het vrachtverkeer en dus de krimpende economie in Frankrijk en de buurlanden Spanje en Italië. Het aantal personenwagens nam wel toe.

Om de afhankelijkheid van de tolwegen te verminderen, wil Vinci de andere concessie-activiteiten vergroten. Daarom kocht Vinci afgelopen december de Portugese luchthavenexploitant ANA-Aeroports voor 3,1 miljard euro. Zo denkt Vinci geld te kunnen gaan verdienen aan het toenemende vliegverkeer richting Afrika en Latijns Amerika dat regelmatig via luchthavens (‘hubs’) in Portugal verloopt.

Het investeren in luchthavens is een verstandige zet. In de infrastructuur-sector zijn luchthavens de sterkste groeier (twee keer zo snel als de wereldeconomie) en het minst afhankelijk van locale (politieke) condities. De koop van ANA is voor Vinci een kleine, positieve bijdrage. De omzet neemt hierdoor met 1 procent toe en de winst met 4 procent.

De belangrijkste luchthaven van ANA is Lissabon Airport (ongeveer de helft van alle reizigers die ze bedienen). Lissabon Airport is echter sterk verouderd en dient gerenoveerd te worden. Raad eens wie deze aanbesteding gaat winnen? Door de overname van ANA wordt Vinci één van de grootste spelers in de luchthavensector met de exploitatie van 23 luchthavens wereldwijd (naast die in Portugal ondermeer ook die van Nantes, Frankrijk en enkele luchthavens in Cambodja) en de bediening van meer dan 40 miljoen passagiers per jaar. De opbrengsten van parkeergarages stonden onder druk (-3,6 procent op jaarbasis) vanwege de trend dat er steeds minder per uur betaald wordt.

Het orderboek groeide in het afgelopen eerste kwartaal met 5,5 procent ten opzichte van eerste kwartaal van 2012 (+9,1 miljard euro) naar 33,1 miljard euro. Opmerkelijke opdrachten zijn de aanleg van een aantal bruggen in de Verenigde Staten, Kameroen en Panama en een waterproject in Jamaica.

De verwachting voor de rest van het lopende jaar, die al eerder was uitgesproken bij de presentatie van de jaarcijfers, werd nog eens herhaald: de winst en omzet zullen stagneren (dus niet dalen of stijgen) vanwege de economische malaise, de tolinkomsten in Frankrijk zullen dalen vanwege de stijgende werkloosheid en de lagere economische activiteit in omringende landen (Italië, Spanje) en vooral infrastructuuropdrachten van Europese overheden zullen dalen vanwege de bezuinigingen. Dat klinkt wellicht niet heel bemoedigend, al is bekend dat Vinci altijd voorzichtig is met haar outlook en weinig gedetailleerd. Het goed gevulde orderboek, de sterke strategie en het aantrekkelijke dividendrendement maken dit cyclische aandeel niet alleen in mijn ogen, maar ook in die van Goldman Sachs, een goed gediversifieerde portefeuille een aantrekkelijke kandidaat.

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben aandelen Vinci in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

1 gedachte over “Er leiden meer wegen naar Vinci”

  1. Een goed gevuld orderboek zegt niets. Als orders teruggetrokken worden, immers elk bedrijf heeft last van crisis, zal het flink mis gaan met het bedrijf. Voor elk bedrijf is dat natuurlijk aan de orde. Zo rooskleurig ziet het er nu uit tegenwoordig.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.